Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.12.2012 00:42 - Сюжети за раждането и земния живот на Исус Христос в литературата на XX век
Автор: georgihadjiyski Категория: Изкуство   
Прочетен: 6522 Коментари: 2 Гласове:
2

Последна промяна: 19.07.2015 11:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Сюжети за раждането и земния живот на Исус Христос в литературата на XX век

 Публикувано в:

image

Във времето на всеобщата грамотност и възтържествувалото научно мислене бяха подложени на нови интерпретации редица сюжети, свързани със земния живот на приелия човешка плът Божий Син - Иисус Христос. И ако преди подобни самоволни тълкувания на Евангелските текстове в битността си на апокрифи биха били свързани с налагане на най-строги санкции на техните автори от страна на църквата и светските власти, понастоящем - дори и когато са най-злонамерена фалшификация, книги с библейско и псевдобиблейско съдържание се издават в завидни тиражи и носят значителни приходи, а и немалка слава на писатели и издатели.

Обикновено, авторите на такива четива, използвайки като творчески подход добре описаното в психоаналитичните трактати комплексарско мислене, което междудругото е залегнало и в основата на сектантството, са избрали някаква произволна идея, в която просто присъстват думите Иисус Христос и около тях са развили понякога толкова абсурдни, фантастични тези, че се поставят под съмнение не само същината на безсмъртието и вярата, но и естеството на така ревностно прокламираната от науката уж обективна истина.

По начало, наличието и разпространението на апокрифи винаги е било, е, а и навярно ще бъде свързано с публично разказване на някаква – в повечето случаи - нелепа измислица, отнасяща се до Христос, която бива представяна за най-строго пазена тайна. И ако за осъзнаването на дълбокия смисъл на Боговдъхновеното слово на светите книги на Вехтия завет и Евангелията е абсолютно необходимо тяхното цялостно прочитане, осмисляне, разбиране ... , за да може така всеки търсещ човек да се докосне до разгадаването на великата Християнска истина, че за Спасението на човека - постигането на крайната цел на стремежа към безсмъртие - възстановяването на изгубената връзка с Бога, вече не е необходима кръвнородствената принадлежност към претендиращия за богоизбраност, но вечно противопоставящ се на Божия промисъл еврейски народ, а просто трябва да приеме и то единствено и само за себе си спазването на Божия завет, превъплътен в Христовото Слово, апологетите на такива превъзнасяни за най-строго пазени тайни, с охота ги разгласяват за да създават в съзнанията на всички повярвали в съответната неистина представата за нов вид групова богоизбраност...

През изтеклия ХХ век - епохата на триумф на пазарните взаимоотношения, на невижданата грамотност, на научното мислене, на свободата на словото..., немалко подобни апокрифни, касаещи така строго пазените от „просветени стражи” тайни бяха превърнати в литературни бестселъри и твърде евтино продадени на милиарди човешки същества в името на печалбите от десетки милиарди...

 

Комунизъм, диалектически материализъм и атеизъм. "Има човек, има проблем. Няма човек, няма проблем." "Има Бог, има проблем. Няма Бог, има проблем." Михаил Булгаков - "Майстора и Маргарита". Христос като тайна

image

Началото на ХХ век. Колективната мисъл на благочестивия, православен, голям, дълготърпелив и славен руски народ, е оставена да бъде обсебена от злите сили на криещите се зад маската на научния комунизъм бесове. И понеже марксистките научни догми гласят, че "религията е опиум за народа", взелите властта в необятната страна техни радетели полагат титанични усилия да я изкоренят от народната душа. За постигането на тази цел са позволени всякакви средства:

- смелите, силни, храбри, твърди, „стоманени”, калени, всеотдайни, безкомпромисни... революционери избиват безжалостно добродушните, беззащитни свещенослужители, набедени в един, единствен, но пък непростим от революционна гледна точка грях – „носители на старото мислене”;

- олицетворяващите стремежа на вярващите за постигане на единение с Бога православни храмове биват разрушавани или превръщани в селскостопански постройки;

- боговдъхновените книги и икони биват просто изгаряни;

- съхранилите своята вяра обикновени граждани биват изпращани за превъзпитание в специално създадени земни подобия на преизподнята чрез обявения за единствено възможен за постигане на социалистическия земен рай „съзидателен физически труд”, а ако случайно оцелеят и то не биват „превъзпитани” – в санаториуми за „инакомислещи”;

- зорката комунистическа цензура не само се грижи за недопускането на слово или образ, отнасящи се към Христовата вяра до общественото съзнание на „социалистическите народни маси на трудещите се”, но и подлага на всеобхватно отрицание всичко, свързано с Иисус Христос...

Докъде обаче може да достигне в човешката вяра провъзгласеният от диалектическия материализъм, от марксизма–ленинизма, за универсален, общовалиден  „закон за отрицание на отрицанието”? И защо трябва да съществува такова едно неистово социално желание за насищане с отрицателни краски на представата за Някой, за когото уверено се твърди, че изобщо не е съществувал - та нали и от "чисто формално - логическа, строго научна гледна точка" отрицанието на нещо лошо е добро, отрицанието на нещо добро е лошо, а отрицанието нищото – ако не просто безумна безсмислица, то поне наличие на нещо? Какви сили крепят обществения ред в социалния строй, напълно отричащ смисъла от необходимостта от всеобща любов между хората, превъплътена в земния живот на Христос? И може ли провъзгласената за научна диалектико-материаристическа вяра в "светлото комунистическо бъдеще на човечеството", при което материалите блага ще засипят като манна небесна пролетариата, да замени ирационалната вяра в безсмъртието на душата, направляваща изконния човешки стремеж към божественото начало? А що за същество би бил „новият, социалистически човек”, формиран в тези условия, който е обременен с историческата мисия да бъде гробокопач на заробилия пролетариата капитализъм и да е нещо коренно различно от "стария човек" - човекът, който повече или по-малко силно вярва, че и самият той е едно повече или по-малко удачно превъплъщение на Божия промисъл, призвано да се стреми през повече или по-малко кратките си земни дни към следване на Христовото съвършенство в името на спасението на най-ценното нещо в своята същност - безсмъртната душа, която неминуемо в някакво повече или по-малко близко мигновение ще трябва да застане пред Страшния съд, за да пренесе и във вечността отговорността и за делата приживе на обитаваното тяло, а и за помислите на твърде несъвършеното човешко съзнание?

И ако търсенето на отговори на подобни въпроси остава твърде чуждо на логиката на домогналите се до съветската власт революционни труженици, които с присъщото елементарно, нагледно-образно мислене на своето съсловие, съставено от обожавани лумпенпролетарии, притежаващи кръгозор, достигащ до там, че да се осигури обличането, нахранването и по възможност и то колкото се може по-често - напояване с алкохол на тялото, (за да се притъпи влиянието на затормозяващия го разум), достигнат до "революционния, качествено нов, диалектико-материалистически" извод, че ако се отрече съществуването на Иисус Христос като реална историческа личност, ще бъдат премахнати и всякакви основания на вярата в необяснимо сложната Божия същност, то те не убягват на един образован, интелигентен и мислещ съветски психиатър - Михаил Булгаков, (който съвременните татарски научни работници така обичат да причисляват към изписания от тях дълъг списък с имена на обогатилите руската култура потомци на Куберовите българи...)

И той сътворява своята изпълнена с иносказателен смисъл, сложна и многопластова по съдържание книга "Майстора и Маргарита", в която успява да преплете с несравнимо литературно майсторство няколко много различни, но пък - увлекателно пресъздадени разкази - сами по себе си романи в романа:

- за Човека, живял някога някъде, като че ли подобно на всички други хора - със своите блянове и разочарования, със своите изкушения и изкупления, със своите любови и несподелености, със своите приятели и предатели, със своите подтисници и освободители..., чийто възкресяван в душите и съзнанията на безброй човешки същества образ ги изпълва и с вяра, и с надежда, и с любов по доброто, а и ги вдъхновява да се стремят към сякаш достижимия съвършен облик на едно от Божиите проявления;

- за повратностите по издаването на една книга, в която е описан този вечен сюжет, в един демоничен свят с всесилна цензура, овластена да не допуска до общественото съзнание какъвто и да е епистоларен продукт, отклоняващ се от абсурдните канони на предопределения за най-висшето достижение в литературното развитие социалистически реализъм, в това число и с помощта на физическото ликвидиране на отклонилия се от вярната линия писател;

- за творческата и личностна съдба на писателя в бездушното общество на победилата социалистическа революция, чийто всеобхватен социален контрол над съставящите го индивиди до такава степен е потиснал техния стремеж към безсмъртие, че е успял да приравни битието им с това на бездиханните твари - подобно на лабораторните кучета на експериментатора Павлов, организмите на които дори и когато са с предвидливо отстранени висши слоеве на мозъчната кора отделяли разграждащи храната ензими при подаване на заучения сигнал от всемогъщата, макар и невидима ръка или се вцепенявали от ужас при съответния друг сигнал и в което (абсурдно общество) самото писане е превърнато от уникална творческа проява на исконния стремеж към безсмъртие в съвсем обикновена, при това нископлатена работа за осигуряване на препитанието;

- за обхваналите и направляващи социалната мисъл и действие бесове, чиито сенки са вградени в повествователната структура с изумителен магичиски реализъм от невероятен професионалист, познаващ глъбините на човешкото съзнание в неговите разумни норми и ирационален патос...

Безспорно "Майстора и Маргарита" е една от най-интересните книги на ХХ век, а авторът й Михаил Булгаков е съумял да пресъздаде с нея един нов вид апокриф в отричащото съществуването на Бога комунистическо общество - за Иисус Христос като реална историческа личност.

 

Скъпо продадената неистина {или псевдотайна), съхранявана от еретици, рицари и масони. Кои са всъщност чедата на Бога? Плагиатство ли е бестселърът "Шифърът на Леонардо" на Дан Браун?

image
image

ХХ век. В модерните западни общества пазарът на книги е преситен. По англосаксонски модел, насочен към търсене на печалба от по-големия оборот, преимуществено се предлагат епистоларни продукти, отговарящи на изискванията на читатели със средни и по-ниски умствени възможности. Затова придобиват и популярност писатели, които умеят да си служат с максимално опростен в структурно отношение изказ. И понеже науката стимулира мислене, насочено към разгадаване на загадки – били те дело на природата или на човека, се наблюдава нестихващ интерес към криминалните романи. А масовата грамотност и медийният бум стимулират небивал интерес към житейските изяви на всеизвестните личности. Така се създава твърде специфичният публицистичен жанр „жълта преса.” Тя носи огромни приходи от продажби на издания, ориентирани към безогледно обнародване на сензации, клюки, злободневки..., касаещи известните хора.

При тези условия не е за учудване, че с помощта на литературата се възкресяват в общественото съзнание на Християнския свят редица апокрифи. Според един от тях Иисус Христос е имал съпруга на име Мария Магдалена, с която след разпятието са избягали в град Марсилия, а потомци на техните деца са представителите на френската кралска династия на Меровингите. И ако през Средновековието, когато всяка власт е трябвало за бъде богопомазана от църквата, една подобна приказка е можело да послужи за легитимацията на властта на френските крале – често противопоставящи се на римските папи, в новото време тя се превръща в източник на печалби за писатели и издатели. И така, с този сюжет, през 80-те години на ХХ век се появява книгата „Светата кръв и Свещеният Граал. Тайните на тамплиерите и масонската ложа” на Майкъл Бейджънт, Ричард Лий, Хенри Линкълн. Малко по-късно, в началото на XXI век, Дан Браун успява да го превърне в бестселър със своята „Шифърът на Леонардо”. Разбира се, в светлината на Христовото учение не произходът по плът е пътят към съвършенството на битието и човешкото спасение, а приемането на Христовия Дух, на безсмъртните идеи, които Иисус превърна в Слово по време на своя земен живот. Но това изглежда е доста трудно за разбиране от днешните западни хора, толкова обичащи телесните наслади...

 

Земният път на Иисус Христос – изкушения и противостояния. Гръцките православни апокрифи. Никос Казандзакис и „Последното изкушение”

image

ХХ век. Мощно пропагандираните понятия „наука”, „свобода”, „равенство”, „демокрация”, застигат и междуполовите взаимоотношения. Множество морални норми, регулирали хилядолетия човешките мисъл и поведение,  създавайки толкова необходимите съзнателни задръжки за потискането на стихийните пориви на могъщите хранителни, размножителни и разрушителни нагони, са обявени за религиозни отживелици. Насърчава се консуматорското мислене и поведение, преимущественото задоволяване на щенията на инстинктите пред тяхното потискане, задържане, отклонение, сублимиране, а сексуалната разкрепостеност е неотменна част от всичко това. Фройдизмът, с разработената повече или по-малко успешна психоаналитична система за освобождаване на човешките мисъл и поведение от класифицираните за негативни и дефинирани като "комплекси" задържащи психични процеси - от неразбираемото чувство за вина, до осъзнатата морална отговорност, в името на пълноценното личностно отдаване на бликащите от глъбините на плътта нагонни въжделения, е една от доминантните идеологии. Това е времето, през което културната, демократична Европа определя древна Елада за люлка на демокрацията и се прехласва по нейната цивилизация, а Гърция се радва на неутихваща европейска любов...

Някъде тогава гръцкият писател Никос Казандзакис написва своя сякаш прекалено гръцки роман "Последното изкушение". И е отлъчен от гръцката православна църква.

Самият Казандзакис е имал удоволствието да живее в интересни времена – времена на преливане на епохи и култури - роден е на остров Крит, когато все още островът е под властта на средновековната Отоманска империя, израства и получава своето образование в свободна Гърция и живее и твори в редица модерни европейски страни.

В сюжета за съдбата на своя толкова земен герой в романа „Последното изкушение”, той успява умело да вплете редица православни апокрифи, докосвайки се до същината на изкушението:

- за разпъвача – дърводелец, когото сполетяват проклятията на разпъваните върху направените от него кръстове;

- за човешката сила, превърната в слабост в името на следването на Божия промисъл;

- за дългия път към духовното израстване, към спасението и към безсмъртието и неизбежните „чисто” човешки препятствия по него;

- за приятелството, прерастващо в предателство, но не от другия, а към самия себе си в името на саможертвата;

- за любовта като изкушение и изкупление...

Служейки си с език, наситен с присъщите на източния мистицизъм недомлъвки, полусенки, иносказания..., писателят пресъздава твърде интересни за западния рационализъм идеи, отнасящи се до естеството на изкушението и неговото (не)превъплътяване в грях. Безспорно погледът на Казандзакис за изкушението и греха е уникален.

Евреинът не разбира естеството на изкушението, защото то – бидейки част от неразгадаемото в своята необятност Божествено мироздание, идва безкрайно далеч извън него, затова му се отдава и така го превръща в грях - греховността за него е неизбежност. За евреина изкушението е обект - субектно отношение. 

Западният човек – бил той римлянин или европеец, с присъщия си рационализъм разбира естеството на изкушението, защото го приема като част и от своята вътрешна същност – затова повече или по-малко добре го осмисля и използва силата на своя разум да му се отдаде, превръщайки го в съзнателно решение за следване на грехопадението или – просто да го отхвърли – за западния човек грехът е въпрос на личен избор. За западния човек изкушението е субект – обектно взаимоотношение.  

Гъркът не разбира естеството на изкушението, макар че то извира от неговата вътрешна същност, затова му се отдава, а когато по стечение на неизбежно случващите се обстоятелства осъзнае сторения грях, започват мъчителните терзания, разкъсващи душата му до края – за гърка грехът е съдба. Затова за гърка самото изкушение не е отношение, а субективизирана реалност...

Впрочем, не случайно евреинът Зигмунд Фройд е изградил психоаналитичната терминология, олицетворяваща един такъв патогенен психичен процес като Едиповия комплекс, не върху често срещаните Старозаветни описания на инцеста – като при Лот, а върху митологията на древните елини, пресъздадена в разтърсващата трагедия „Едип цар” на Софокъл... А чудесният роман на Никос Казандзакис е достойно продължение на античната литература. 


Иисус Христос и разговорът на Човека с неговата безсмъртна Душа. Стремежът към сливане с необятността на безсмъртния Дух като „чисто” българска форма на стремежа към безсмъртие. Николай Райнов – „Между пустинята и живота”

image

ХХ век. Над жизнения и трудолюбив български народ сякаш е паднала тежка прокоба. След като е въвлечен от некадърното управление на своя корумпиран елит в поредица от загубени войни, коствали живота на над четвърт милион млади и здрави мъже и попарили националния идеал за обединение на българите в една държава, върху яките плещи на оцелелите български селяни - някак си по чудо измъкнали се от протегнатите всеобхватни ласки на смъртта из окопи и бранни полета, по които имали честта да воюват в името на България близо едно десетилетие и срещу почти целия свят, се стоварят нови тегоби – да късат от залъка си за да плащат не само репарациите на победителите от близо и далеч, но и данъци и рушвети за издръжка на непрекъснато разрастващия се държавен бюрократичен апарат. Трудностите увеличават контрастите между съсловията, отчуждението на народа от пръкналия се из неговите утроби национален политически, икономически и интелектуален елит се увеличават и прерастват в три следвоенни въстания за по-малко от пет години. Част от българския интелектуален елит – същите тези „учени люде”, които са използвали „връзки” за да освободят своите синове от изпращането по фронтовете, защото „животът им бил по-ценен от живота на вонящите на чесън и пот прости селяни”, се продават на своите местни и чуждоземни господари и в името на съхранението на властта с цената на всичко, колят същите онези въстанали в името на свободата и справедливостта прости български селяни така, както и турските башибозуци не са ги клали. Нагледен пример на архетипа на българския "интелектуалец", домогнал се до властта и неговите управленски похвати е „кървавият професор" – историкът и политикономистът Александър Цанков. Други български учили – недоучили „интелектуалци” залитат по марксизма и съветската комунистическа тактика за  перманентна социалистическа революция и активно участват в подтикването на обеднелите български дребни собственици на земи в братоубийствените въстания, а след тяхното потушаване – бързат да спасяват кожичките си в емиграция.

Има и една друга част български интелектуалци – воювали рамо до рамо с обикновените войници и след това – макар и несподелящи абсурдната комунистическа революционна идеология, застанали твърдо на страната на бунтуващите се безлични народни тълпи, при все, че се увличали и от ницшеанските въжделения по свръхчовека, и от символизма... Един от тях е и Николай Райнов. 

В своята книга „Между пустинята и живота”, използвайки като творчески подход твърде метафоричен диалог между Човека и неговото вътрешно безсмъртно аз – душата му, той успява да пресътвори редица мотиви за вечните търсения на пътя към Спасението и безсмъртието, които съумява да извлече от традиционните български представи. А интерпретацията на сюжета за земните дни на Иисус е наситена както с увлекателно повествование за малките човешки радости, наслади, разочарование, тъги..., така и с драматичния стремеж на обикновения необикновен човек към онова, което е отвъд видимото. С други думи казано, с тази своя книга Райнов ненатрапчиво, но уверено отстоява становището, че всеки човек е еднакво подвластен на стремежа към безсмъртие, защото Бог е създал всички хора от едно и също нещо – кал, разум и душа, и затова всеки има своето ненарушимо право да търси личния си път към Спасението и вечността – възстановяването на нарушената хармония от битуването в тялото и разума на неговата безсмъртна душа с единосъщния Дух на Бога.

„Между пустинята и живота” е една от най-българските книги, която заслужава да бъде прочетена от всеки истински българин...
image




Гласувай:
2



1. bshad - мнение
31.12.2012 13:37
Интересна позиция по необятната тема. И както винаги красива форма.
цитирай
2. georgihadjiyski - bshad - мнение
01.01.2013 11:55
Благодаря за мнението Борислава.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 2323623
Постинги: 383
Коментари: 551
Гласове: 3369
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930