Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.07.2012 23:09 - Фридрих Ницше и самоосъзнаването на душата като свръхчовешкото в човека
Автор: georgihadjiyski Категория: История   
Прочетен: 11669 Коментари: 17 Гласове:
6

Последна промяна: 08.10.2015 19:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Фридрих Ницше и самоосъзнаването на душата като свръхчовешкото в човека

Copyright © Георги Хаджийски

Публикувано в:

image

                 „Някога духът беше бог, сетне стана човек, а ето че става вече сган.”

из „За човека и свръхчовека” 


Ерата на безбожието

XIX век е твърде сублимна епоха в историята на човечеството. Това е преломното време, когато западноевропейските народи не само осъществяват цялостна промяна на общностното мислене в областта на обяснението на причинно-следствените връзки между случващото се в природния, социалния и „чисто” човешкия свят и отношението на индивида към тези процеси, но и налагат върху ойкумена този нов тип възприятия и взаимоотношение между човека и природния и социалния свят, а и неговия вътрешен мир. С други думи – даден е тласък на едно небивало преображение на изконния стремеж към безсмъртие на човешкото същество, което цели да докаже, че човекът вече не е Божие творение, чиято най-ценна същност – безсмъртната душа дори не му принадлежи, защото е с божествено естество, а той – човекът, е просто продукт на природната еволюция на материалния свят, намиращ се в състояние на непрекъсната диалектика и извън който няма нищо и затова – сама по себе си, материята е превърната в единствена ценност, в името на опознаването и придобиването на която всичко е позволено. Човекът от Божие творение, носещо отговорност за помисли и дела чрез своята, макар и неосезаема безсмъртна душа пред Създателя, биде превърнат в чадо на еволюиралата маймуна, на която всичко е разрешено в името на задоволяването на осезаемо могъщите хранителни и размножителни инстинкти.

Оскотяването на човека, което бе повече или по-малко успешно потискано от християнската вяра, претърпява твърде своеобразен ренесанс и едва ли са  необходими задълбочени познания върху световната история за да се знае докъде достигна то през следващия ХХ век...

 Новият мироглед бе дело на цяла плеяда европейски мислители, всеки от които стремящ се да докаже по свой начин новоотреденото място на човека в системата от мисловно-обяснителни, личностни, общностни и природни процеси и явления:

Ш Е. Кант и неговата хипотеза за „практическия разум”, който макар и опитващ се да се докосне до Бог, прави това по субективно-мисловен, емпирично-логичен път и така по презумпция отдалечаващ търсещия Бога човек от самия Бог – творец, искащ от своето творение не опознаване, а пълно отдаване в следването на Божия промисъл;

Ш  Г. Хегел и идеите му за диалектиката и Абсолютния разум, обсебващ в името на пътя към пълното, съвършено познание, общностното съзнание на определени народи през определени исторически епохи, които пък винаги го използват за налагане на световно господство.

Ш   Ч. Дарвин и логическите му сравнително - аналитични конструкции за еволюцията на видовете.

Ш  К. Маркс и издигнатият от него в култ войнстващ лумпенпролетарски историкоматериалистически атеизъм, оправдаващ всяко човешко действие, насочено към по-справедливо разпределение на произвежданото.

Ш  З. Фройд и нагоните му, в името на чието задоволяване е позволено всичко.

Един от малкото големи европейски мислители на тази епоха, който въстава макар и по своему срещу новосътворения свят без Бог, без душа, без ценности, без морал... е немският писател и философ Фридрих Ницше.


„Говорят за какво ли не, но никой нищо не разбира вече. Всичко отвлича водата, нищо не пада вече в дълбоки кладенци.”

из „Тъй рече Заратустра”


За новите изяви на човешкия стремеж към безсмъртие

Ако се приеме, че в следването на изконния стремеж към безсмъртие, творящото човешко същество съумява чрез някаква сътворена от него и превърната с творбите му в основополагаща идея да се освободи от сковаващото усещане за мимолетност и преходност на своето „чисто” човешко битие, отъждествявайки се напълно с нея и така придавайки бленуваната трансцедентална цялостност на разкъсваната между тленно тяло, абстрактен разум и безсмъртна душа своя триединна същност и, че превъплътената и пренесена от сътворилото я личностно в приелото я общностно съзнание идея – била тя някакво визуално представяне на красота или пък – уникален вид логическа конструкция, доказваща естеството на някаквото нещо, което е в основата на всичко, сочи на слабото човешко същество пътя към спасението и вечността, както и, че всеки що годе значим творец може да бъде отъждествен с една подобна интелектуална проекция, то тогава и самият Ницше едва ли би могъл да има по-ярко проявление от сътворената от самия него идея за свръхчовека.

Но що е свръхчовекът?

Аз ви уча за Свръхчовека. Човек е нещо, което трябва да бъде превъзмогнато.

из „Тъй рече Заратустра”

Макар, че въжделенията по метаморфоза в свръхчовека да са вдъхновявали немалки маси човешки същества от легендарните времена на Третия райх с доминиралата го идеология за предстоящо световно господство на нордическата свръхраса от високи, русокоси, синеоки „арийци”, до днешните любители на фитнеса, които гълтат анаболи за да трупат по-лесно мускулна маса по фитнесцентровете, а и самият Ницше да представя идеята за свръхчовека нееднозначно в своето творчество, като цяло би могло да бъде изведено заключението, че свръхчовекът не е някаква дори и изключително примамлива даденост, не е и цел, както дори не е и път към целта – ето защо, сама по себе си, идеята за свръхчовека е твърде чужда и на диалектическия обективен идеализъм, търсещ смисъла на битието някъде далеч извън човешките аз, тук и сега, както и на екзистенциалния субективизъм, според който няма нищо извън осъзнатото в аза тук и сега.

„За някои неща не се пита – това е първият императив на истината.”

из „Залезът на боговете”

И така, щом като идеята за естеството на свръхчовека е еднакво чужда и на двете основни философски системи, стремящи се да предложат свои картини за търсената от всички мислещи индивиди истина, защо е успявала и успява да вдъхнови, а и навярно ще продължава да вдъхновява представители на човешкия род от всички раси и култури – нима хората вече са толкова неразумни, че да оставят с лекота своите съзнания да бъдат обсебвани от абсурдни измишльотини, пресъздадени от един безспорно болен интелект, та бил той и на гениалния Ницше?

Защото – когато някой си позволи да каже пред пъплещите към храма богомолци сквернословното ницшеанско: „бог е мъртъв”, ще се сблъска и с анатемата, и с присмеха, а и с причисляването към отхвърлените от обществото луди, но пък – ако подобно на Ницше съумее да аргументира своята теза с достиженията на логиката на кантовия практически разум, а и с осезаемата мъдрост на хегеловата диалектика, и дори с еволюцията на видовете от дарвинизма, то тогава биха се появили и немалки шансове за всеобща възхвала на неговата гениалност...

Затова и изведена със силата на съзнанието от света на плътското начало и пренесена от осмислилия я разум в сферата на духовността, идеята за свръхчовека придобива други измерения, най-важното от които е навярно вярата. Но какво е вяра без душа, без Дух, без Бог – с други думи – без безсмъртие?

„Да правиш неща, които времето напразно се опитва да завърши, да се стремиш към форма, към субстанция и чрез тях към някакво мъничко безсмъртие – никога не съм бил достатъчно непретенциозен, за да искам толкова малко от себе си. Афоризмът и сентенцията  - неща, в които съм пръв майстор сред немците, са форми на вечността; стремежът ми е да кажа в десет изречения онова, което всеки друг би обяснил в цяла книга, което всеки друг не би обяснил в цяла книга.”

из „Залезът на боговете”

Успява ли в крайна сметка Ницше – богохулникът, рушителят на класическите религиозни ценности, отрицателят на прокламирания от църквата като свещен морал, да се освободи и от приетите за сакрални християнски идеи за естеството на духовното начало в човека, съставено от собствена, макар и безсмъртна душа, която носи отговорност във вечността за делата приживе пред призвания да я съди Бог, едно от чийто проявления е Светия Дух?

С други думи: Каква е същината на духовното според Ницше?

А ето и някои негови афоризми, които дори и без прибягване до психоаналитични методики, онагледяват, разкриват, показват, при това по един изумителен в своите противоречия начин онова, което е най-същественото в представата на своя автор за тази неописуема извечна същност на живото начало.

„Думата „свободен дух” не би трябвало да се разбира в никакъв друг смисъл, освен като „освободен дух”, станал отново господар сам на себе си.”

из „Ecce Homo

„Духът е животът, който се врязва в самия живот.”

из „Тъй рече Заратустра”


„В собствената си стихийна природа ние намираме най-добрия отдих чрез неприродното – чрез своята духовност.”

из „За човека и свръхчовека”

„Своите три „вътрешни неоспорими факти”, в които вярва сляпо, а именно „волята”, „духът” и „азът”, човекът просто е извлякъл от себе си – понятието „действителност” той е измъкнал от „аза”, поставил е нещата като съществуващи според своята представа, според собственото си „аз”, взето като причина.”

 из „Залезът на боговете”

„Одухотворяването на чувствата се нарича любов. Тя е най-великият триумф над християнството.”

из „Залезът на боговете”

 

За мен всяко четене означава почивка - вследствие на това, че се откъсвам от себе си и се разхождам из чужди науки и души - неща, които не приемам вече толкова сериозно.

из „Ecce Homo

„Да си извоюва право на нови ценности – това е най-страшното завоевание на един издръжлив и благоговеен дух.”

из „За човека и свръхчовека”

 

„Човек да откриеш е мъчно, а себе си – най-мъчно, често духът мами за душата.”

из „За човека и свръхчовека”

„Мощ е новата добродетел, властна мисъл е тя и около нея една мъдра душа: едно златно слънце и около него змията на познанието... Не я оставяйте за отлети от земното и да бъхти крила срещу вечни стени!”

из „За човека и свръхчовека”

„Добрите хора никога не казват истината – да бъдеш добър е болест на духа.”

из „За човека и свръхчовека”

„Сама по себе си никоя река не е достатъчно голяма и пълноводна, но се разраства, като поема в себе си множество притоци и ги пренасочва. Така е и с всяко духовно величие. Въпросът е дали някой ще укаже посоката – тогава го следват множество сподвижници – а не дали поначало е бил щедро или оскъдно надарен.”

из „За човека и свръхчовека”

 

"Плът съм аз и нищо освен това. И душа е само дума за нещо при плътта."


         "От всичко написано най-обичам написаното със собствената кръв. Пиши с кръв: и ще проумееш че кръвта е дух... ...Който пише с кръв и притчи, той не иска да го четат, а да го научат наизуст."



„Тъй както костите, плътта, вътрешностите и кръвоносните съдове са вместени в кожата, която придава на човека поносим изглед, така и чувствата и страстите са обвити от суета – тя е кожата на душата.”

из „За човека и свръхчовека”

Безспорно в подбраните афоризми осезаемо се чувства влиянието на традиционните, класически християнски представи за естеството на духовното, основаващи се на разделянето - на диадата: душа – Дух.

Би могло да бъде направено и предположението, че Ницше, подобно на големите философи и психолози на своето време вмества в душата и присъщите на мозъка и съзнанието психични процеси: възприятия, усещания, чувства, мисли, представи...,  доразвити в следващото време от изследователите на интелектуалните процеси, но пък – по своему – придавайки им по този начин идеята за корелация на индивида с вечността, нещо което също не е чуждо на традиционните схващания.

Що се отнася до самата идея за свръхчовека, то въз основа на всичко споменато до тук би могло да бъде направено заключението, че свръхчовекът е във всеки един от нас – стига да повярваме в това и пренесем своята вяра в безсмъртната си душа.

Литература:

  1. Ницше, Ф. – „Тъй рече Заратустра”, изд. „Христо Ботев”, С. 1990 г.
  2. Ницше, Ф. – „Залезът на боговете”,   изд. „Христо Ботев”, С. 1992 г.
  3. Ницше, Ф. –  „Ecce Homo”, виртуално издание
  4. Ницше, Ф. – „За човека и свръхчовека”, сборник с афоризми, изд. „Фама”, С. 2011 г.
  5. Както и някои афоризми, подбрани от фейсбук страницата: Фридрих Ницше - Идеологът на модерния път на Човека към Бога
И един интересен отзив:

image




Гласувай:
6
0



1. haralanov - И все пак...
09.07.2012 09:55
Четейки Ницше си давам сметка,че той не е бил съвсем безбожник!
Повече от сигурно е влиянието върху него на Библията и Корана!
цитирай
2. georgihadjiyski - Здравей,
09.07.2012 10:07
Много често, особено в днешните учебници по философия, Ницше бива причисляван към изпиталите силното влияние на будизма. Но знае ли човек? По начало всеки вижда в четеното от него своята собствена сянка - т.е. онова, което иска да види. Може би това прозира и в тези писания тук.
цитирай
3. анонимен - Браво!
09.07.2012 22:19
Поздравления за темата и интерпретацията! В задръстеното с глупости интернет пространство от пишещи и цитиращи Ницше, да попаднеш на такъв материал си е истинско удоволствие за безсмъртната душа! Радвам се че има хора, които се вълнуват и от проблемите на душата и ума, а не само на плътта!
цитирай
4. georgihadjiyski - Благодаря.
10.07.2012 15:38
:)
цитирай
5. ladybugs - Безсмъртието на Душата е древно ...
12.07.2012 21:42
Безсмъртието на Душата е древно учение и практика.Затова е измислена Светата Инквизиция.Да изтрие Познанието.Философите юдеи не са ми интересни...
цитирай
6. georgihadjiyski - ladybugs - Безсмъртието на Душата е
12.07.2012 22:12
Здравейте.
Макар, че идеите на Ницше са широко интерпретирани от идеолозите на нацизма, той не е бил антисемит. Не е бил и евреин.
(Аз също, както дори не съм и философ.)
цитирай
7. georgihadjiyski - p.s.
12.07.2012 22:39
И понеже си дойдохме на думата... Ние всички - и българи, и германци, и евреи, и цигани, сме съставени от една и съща кал. Но имаме и независимо от нея съзнание, както и безсмъртен, нетленен дух. Затова имаме право да избираме в какво да вярваме. Ето защо евреите, които приемат майчината родствена линия за водеща, твърдят, че и Христос е обикновен пророк.
Игри на мисълта.
цитирай
8. murano - Поздравявам Ви за чудесно напис...
13.07.2012 13:36
Поздравявам Ви за чудесно написаната статия!
цитирай
9. georgihadjiyski - Благодаря.
13.07.2012 14:25
Радвам се, че Ви е харесала. :)
цитирай
10. ladybugs - И понеже си дойдохме на думата. . . ...
14.07.2012 01:16
georgihadjiyski написа:
И понеже си дойдохме на думата... Ние всички - и българи, и германци, и евреи, и цигани, сме съставени от една и съща кал.

Това е глупаво твърдение и не е доказано ,че сме съставени от кал ...за евреите може би е вярно:)
georgihadjiyski написа:

Но имаме и независимо от нея съзнание, както и безсмъртен, нетленен дух.

Тленно и нетленно е измислена случка ,дори не е вписана в Библията
georgihadjiyski написа:
Затова имаме право да избираме в какво да вярваме. Ето защо евреите, които приемат майчината родствена линия за водеща, твърдят, че и Христос е обикновен пророк.


Нямаме право на избор ,още като деца ни обременяват в религиозни глупости измислен за да ни държат в подчинение.Всички са такива.
Христосите са много ,а какво твърдят юдеите си е тяхна работа!



Игри на мисълта.----- това е вярно и ми харесва! :))))
цитирай
11. georgihadjiyski - ladybugs - Това е глупаво твърдение и не е доказано
14.07.2012 09:44
По начало избягвам да се впускам в безсмислени дебати с личности, които се крият зад някаква форма на анонимността, но понеже както би казал старият евреин З. Фройд, в мозъка на всеки би могло да бъде открито някакво огнище на преживяна психотравма в детството, която обикновено се отключва със съответната дума, която в случая безспорно е "глупаво", то тогава бих искал да направя и уточнението, че и алегоричното използване на думата "кал" като термин, включващ съответните химически елементи, познати от Менделеевата таблица - от които е изградена материята, може би се е докоснал до някакъв ирационален страх, бушуващ в съответното подсъзнание? Плътта на всички хора е изградена от едни и същи атоми, молекули, клетки, тъкани, органи, системи, но пък битието дава достатъчно шансове да изберем в какво да вярваме. ;)

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me
цитирай
12. ladybugs - Важно е какво казваш ти, а не някой ...
14.07.2012 11:32
Важно е какво казваш ти ,а не някой стар евреин.
Думата "кал" не е използвана алегорично в "Логоса" Му.
Психотравмата в детството ми е нанесена от последователи на писания (философски) на отявлени психопати утописти(маркс,енгелс,ленин,сталин ...етс.) но ,това е за цялото наше поколение израстнало в тази псевдокултура.

Плътта на всички хора е различна и за това евреите са измислили този генетичен проект(в момента) ,защото са изгубили корените си с тази важна за тях "Х"хромозома.

Не трябва да се страхуваш от дебати ...това е предизвикателство за професионали в соц.науките.
Как ще боравиш с тези процеси ,ако не ги познаваш?
Цитати всеки може да копира! ....
-"Сладко е да не вършиш нищо!" :))))
цитирай
13. georgihadjiyski - ladybugs - "Дете на думите", роман от Айрис Мърдок
16.07.2012 12:42
Думичките, освен за писане, служат и за четене, а ако биват четени внимателно, в тях би могъл да бъде открит и някакъв смисъл на нещо, което да послужи за приемана от четящия теза и създаване на негово отношение към прочетеното във вид на съгласие или съответно - аргументиране на несъгласие във вид на антитеза. И понеже е видно голямо отклонение на подетия дебат относно естеството на казаното от мен във вид на епистоларна интерпретация на казаното от Ницше, ще си позволя да поясня, че изложената теза не касаеше моето лично отношение към еврейството, защото бидейки лишен от макар и блестящо красивите в своята невероятна емоционална чувственост параноични мисли, не вярвам в измишльотините за световни еврейски конспирации, нито пък търся някакво претендиращо за свръхсекретност абсолютно познание, за чието придобиване е необходимо "интегрирането" на искащия го в "потайни" социални групи. Та изложената теза тук беше, че дори и едно по начало критично отношение към нещо, което съществува - в случая наситената с лични и обществени представи за безсмъртие душа, не може да отрече нейната битийност, а само добавя нови, различни, обогатяващи я и придаващи й допълнителна красота мисловни нюанси в обществената представа за нея. Затова и антитезата трябваше да бъде (поне според мен), дали изложеното от мен е успяло да я защити или не. Що се отнася до "професионалистите" в социалната сфера - по начало в едно олигархично общество - каквото безспорно е нашето, дори и най-логично представените конструкции за оптимизиране на функционирането на съответните институции, навярно поради твърде ограничения интелектуално-мнестичен ресурс на личностите, които са призвани да дават оценки за тяхната практическа приложимост и съответното им реализиране в обществото, почти винаги си остават като повече или по-малко естетически и лексикално издържани теоретични постановки - което пък обезсмисля необходимостта от различен от чисто епистоларния професионализъм на техния автор.
цитирай
14. анонимен - Много впечатляващо, Георги! Бр...
30.07.2012 22:48
Много впечатляващо, Георги! Браво! Радвам се, че те познавам! Талант си ти!!!
цитирай
15. georgihadjiyski - анонимен - Много...
31.07.2012 12:54
Благодаря. :)
цитирай
16. marknatan - Няма богове. Хората са бого...
04.10.2012 21:49



Няма богове.Хората са боговете. Маймуните в имитацията си определиха Человек за Бог и му се кланят по-маймунски , защото нямат Съзнание. Притежанието на Съзнание отличава маймуните от Хората. Маймуните имат религиозно подсъзнание или осакатена версия на рецепторен имитационен апараутс , колективно посъзнание под множество на человеческо съзнание , което те наричат бог и му се кланят в затворения си кръг извън който по дефинициоя не могат да излязат, т.е. от религиозността си което доказва тяхната осакатеност и липса на съзнание в загардил ги в един изкустевн религиозен свят в който дори хипотетично те не могат да излязат и да си представят,че има свя т без бог катосвидетелство з атяхната липса на самостоятелно съзнаие или Съзнание.
Не случайно се говори за ДУХ, свети дух и т.н. и се отива до там, че да се определя от религизоните философи,че само Хората имали ДУХ. Не,всички живи същества имат ДУХ, но само ХОРА са носители на СЪЗНАНИЕ.
Това е , което ги отличава от маймуните в человеческа форма.
Та според самите маймуни бог създал хората по свой образ и подобие.
Да така е Бог е създал Други Богове Те са еднакви по дефиниция Те притежават Съзнание Но маймуните , не притежават отделно Съзнание а са част от религизното общо подсъзнание на един Человек, който наричат Бог , който е Человек и притежава съзнание , като Человек, като на всички Человеци. Та маймуните са запомнили, че бог е създал Хората по свой образ и подобие т.е. със Съзнаие, но те понеже са маймуни и го нямат не могат да си го обяснят и смесват дух със съзнание, което като елемнт отсъствува от религиозната философия, която пък се е превърнала във Философия ( светска за парлама , но напрак=рика борави със същите религиозни или маймунскин категории сама в себе си вкарвайки ги неяата в преварителнаа си маймунск асхема

това което отличава БОГОВЕТЕ ИЛИ ЧЕЛОВЕЦИТЕ от МАЙМУНЯЦИТЕ е не духа а СЪЗНАНИЕТО което е ЧЕЛОВЕЧЕСКО Това че шедин Человек е обявен от маймуняците за БОГ какво доказва Ами ч ете са маймуняци не притежаващите Съзнание
цитирай
17. georgihadjiyski - marknatan - Няма богове. Хората са...
07.10.2012 17:00
Каква всъщност е изразената теза:
1. Хората са маймуни?
2. Хората не са маймуни, а богове?
3. Боговете са богове, а не хора?
4. Хората имат съзнание, а не душа?
5. Хората имат и душа, и съзнание, скотовете нямат съзнание, а имат душа, а боговете нямат нито душа, нито съзнание?
6. Душата е душа, а не съзнание?
7. Душата не отличава скотовете от хората и от боговете, а съзнанието прави хората различни от скотовете и (може би) от боговете?
А къде всъщност е отношението към тезата на Ницше в тази теоретична постановка?
И ето един негов цитат по въпроса: "Именно страхът пред дивия звяр - той е бил най-дълго внедряван на човека, включително и пред животното, което той крие в самия себе си и от което се бои, Заратустра го нарече вътрешния скот.
Този продължителен стар страх, станал накрая изтънчен, духовен, одухотворен - днес струва ми се се зове наука." Фридрих Ницше, из "Тъй рече Заратустра"
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 882536
Постинги: 218
Коментари: 327
Гласове: 1928
Календар
«  Септември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930