Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.02.2013 20:22 - За /и против/ откриването на висше училище в Самоков
Автор: georgihadjiyski Категория: Регионални   
Прочетен: 3304 Коментари: 0 Гласове:
7

Последна промяна: 22.07.2015 13:06

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

За /и против/ откриването на висше училище в Самоков

Практическото реализиране на всяка новаторска социална идея е свързано с изхода от сблъсъка на интересите на обществените прослойки, които желаят да запазят статуквото и онези обществени групи. които по една или друга причина търсят промяната. А в повечето модерни, демократични общества различните политически партии в съответствие с основните принципи на изповяданата от тях идеология разработват и използват различни стратегии, за да убедят максимален брои евентуални гласоподаватели, че промяната е необходима и нейното налагане би подобрило живота на голяма част от тях, или пък че промяната на статуквото би изпълнила съответния социум с нови и непознати до момента злини адови...

Идеята за откриване на висше училище в Самоков не е нова. Оказва се, че тя се ползва и от огромна обществена подкрепа. И въпреки това не може да бъде осъществена. С оглед изясняване на някои от причините за този парадокс ще бъде направен опит за представяне на ролята на висшите учебни заведения в модерните високотехнологични общества, към които и ние /дори и в Самоков/, неистово се стремим, ще бъде направен опит за макар и бегъл футористичен анализ на евентуалните последици от откриването на висше училище в Самоков и респективно- кои социални групи биха имали интерес от това.

 

Висшите училища и тяхното място в модерните общества

В края на ХХ в. в модерните високотехнологични западни общества започна твърде интересният преход от т. нар. индустриална към постиндустриалната или информационната епоха.

Това бе времето, когато за пръв път в своята история западните общества не само осъзнаха факта, че интелектът струва неимоверно повече от традиционните социални ценности (земята, труда и капитала), но и с присъщия си прагматизъм се възползваха най-пълноценно от практическото приложение на своето откритие. С оглед вграждане на идеята за откриване на висше училище в Самоков в този всеобхватен социален процес, ще бъде направен опит за представяне на някои от основните му белези:

Ш  Превръщане на определен тип продукти на познанието (научни, образователни, медийни, културни и пр.) в изключително ценен социален капитал, за обслужването на който са ангажирани цели икономически отрасли.

Ш      Превръщане на науката в непосредствен производствен фактор.

Ш Силно скъсяване на времето от зареждане на идеята за производство на една стока или услуга до практическото й реализиране и получаването на доходи от нея.

Ш  Огромна динамика на изискванията на високотехнологичнте производства на стоки и услуги към труда - и като резултати: превръщането на концепцията за непрекъснатото образование в реалност в модерните страни, както и силно демократизиране на висшето образование.

Вследствие на този невиждан в историята процес на интелектуализация на човешката среда мястото на висшите училища в обществото нарасна значително. Много университети се превърнаха в центрове на проспериращи икономически региони, съсредоточили в себе си високотехнологични производства. Много различни по своя юридически статус икономически субекти инвестираха огромни средства в университетските научно - изследователски центрове и лаборатории. Твърде интересен бе и „ловът на мозъци“ в университетите от страна на различните субекти, имащи интерес от привличане и задържане на високо подготвени специалисти чрез огромни инвестиции в, и, за човешкия капитал.

И понеже децентрализацията е в основата и на социалното развитие на всички демократични общества, онези региони, чиито демократично избрани управници оцениха предимствата от съществуването на висши училища на тяхна територия успяха да подобрят значително качеството на живота на своите граждани.

За съжаление Самоков не е от тях - достатъчно е едно дори и бегло сравнение и то не с региони от западни страни, а с наши, родни, които в по-близкото или по-далечното минало са били ако но по-зле, то поне на нашия хал - като например Благоевград, Велико Търново, Свищов, или дори Ботевград...

 

Състояние на нагласите към образование в Самоков

“Самоков е център на просветата” - се казва в една популярна иронична местна шовинистична песничка. И това е било, макар и преди време, неоспорим факт. Както и много други не лоши неща. Днес реалностите са други. А ако се приеме, че образователните системи, бидейки част от третичния сектор /сектора на услугите/ в съвременната общества /в т.ч. и самоковското/ предлагат на съответните граждани търсени или не търсени специфични услуги, образователната картина в Самоков може да бъде представена със словореда: „безхаберно съжителство на контрастите”. Фактите са налице:

В Самоков около една трета от децата от ромски произход не посещават училище. Така, като се отхвърлят предлаганите образователни форми в началните и основните самоковски училища. се осигурява постоянно попълнение на безработните, социално слаби потребители на социални помощи. И макар че е всеизвестно, че неграмотността винаги води до бедност и всички свързани с нея социални злини /престъпност. висока нежелана раждаемост, безработица и пр./, не е известно /поне на автора/ да съществува някаква цялостна общинска стратегия на която и да е местна  политическа партия за промяна на положението.

Твърда интересна е другата крайност. Условно в нея могат да бъдат включени предимно членовете на онази тайнствена, претендираща за някаква елитарност прослойка, която управлява Самоков и за съжаление не малкия му регион от времето на митичната самоковска комуна, макар и с малки изключения, до наши дни. Разбирайки (по-всяка вероятност чисто интуитивно) мястото на високотехнологичното висше образование в социалното развитие и разполагайки с необходимите ресурси за преодоляване ти множеството институционални бариери за неговото придобиване, представителите на тази група, които условно могат да бъдат наречем “местни олигарси”, са по всяка вероятност най-ревностните отрицатели на идеята за откриване на висше училище в Самоков. И действително в близкото преславно комунистическо минало техните деца получаваха своите дипломи в най-престижните наши университети или в тези от „братския социалистически лагер.” Когато пък имаха някакви най-вече интелектуални проблеми, свързани с преодоляване на трудностите по  приема, опеката на великата партия – майка осигуряваше различните т. нар. „връзкарски механизми” за тяхното преодоляване и попадане на студентските банки. Днес, сформирали в годините на прехода най-имотните прослойки в самоковското общество (макар и продължавайки да се придържат в повечето случаи чисто декларативно към левите идеи), за тях не е проблем да учат децата си дори и в най-реномираните западноевропейски частни колежи и университети. И е излишно да се казва, че те не само, че никога не са оставали и не остават без работа, но и страхувайки се от конкуренцията на пазара на високотехнологичния труд, нямат някакъв интерес от откриването на висше училище в Самоков.

Предвид обаче на мощния демографски натиск на ромските общности в Самоков с присъщия им образователен статус и непрекъснатото свиване на т. нар «средна класа» би могъл да бъде направен изводът, че като цяло се наблюдава едно постоянно и трайно снижаване на средностатистическото образователно ниво на гражданите на Самоковския регион.

А този не особено лицеприятен факт до голяма степен може да обясни и икономическата разруха, възникнала като следствие от невъзможността на традиционните отрасли да се адаптират към новите условия; и липсата на сериозни инвестиционни намерения въпреки прекрасните природни и икономически дадености на региона; и предпочитанията на работодателите от все още конкурентоспособните туристически фирми към мениджъри и работници, които не са жители на Самоковско; и дори неистовото желание на огромна част от все още останалите тук мислещи самоковци да напуснат това сякаш прокълнато място...

Именно затова е жизнено важно местните структури на политическите партии да разработят (ако, разбира се, притежават съответния интелектуален  потенциал) ясни концепции в сферата на регионалното развитие, и независимо дали са на власт или в опозиция, да мобилизират воля и дух за тяхното осъществяване. А в тази насока откриването на висше училище в Самоков предлага редица не малки възможности.

 

Кой все пак има интерес от откриването на висше училище в Самоков?

Ако като отправна точка за търсенето на отговори на този въпрос бъде използвана намерилата широко приложение в теорията и практиката на мениджмънта йерархизация на човешките потребности от нисши (физиологични) към висши (духовни) на Е. Маслоу интересите от откриване на висше училище в Самоков биха могли да бъдат проследени както в своите търговско – бакалски проекции, така и в социалнопсихологическите.

Безспорно е, че интерес от откриването на висше училище в Самоков имат преди всичко потребителите на специфичните образователни продукти, предлагат от висшите учебни заведения. Това са онези младежи и техните семейства от Самоков, които са склонни да инвестират необходимите време и пари за придобиването на предлаганите от висшите учебни заведения високотехнологични познания, притежаването на които би им позволило да получат пълноценна житейска реализация. Не разполагайки с финансовите възможности на олигарсите, но ценейки по традиция доброто българско образование, в тежките години на прехода представителите на тази социална група често се подлагаха на немалки лишения в името на изучаването на своите деца. Именно затова представителите на тази общност имат може би най-голям интерес от откриването на подходящо висше учебно заведение в Самоков, което би предоставило възможността за получаване на по-евтино и при добра организация дори и по-качествено висше образование.

Интерес от откриването на висше училище в Самоков щат и всички онези субекти, които могат да оценят предимствата от евентуалното помъдряване на самоковското гражданство - политически сили, търсещи промяната; работодатели, търсещи качествен труд; инвеститори и граждани. Интерес биха имали дори и собствениците на свободни жилищни площи; ресторанти, кафенета, книжарници, фитнес центрове, фирми за компютърни и печатарски услуги и т.н.

В годините на прехода, като една от малкото възможност за преодоляване на тежката социално-икономическа криза, в която изпадна българското общество, се наложи по магически мъгливата идея за преструктурирането. В областта на образоването нейното практическо приложение бе свързано най-вече със закриването на станалите неефективни начални и основни учебни заведения, намиращи се в села със застаряващо население.

В Община Самоков също бяха закрити немалко подобни училища, а земята и сградите на част от тях – дори и продадени. По този начин набраните средства от „приватизацията” на последните остатъци от материална база, събирана от много поколения в името на идеята „за сполука чрез наука”, потънаха в съответната графа „приходи” на общинския бюджет, и изтекоха през съответната финансова графа „разходи” на общинския бюджет. Отвъд тези финансови операции останаха съдбите на последните млади семейства и техните деца от редица самоковски села, както и иа освободените от работа учители и обслужващ персонал. И навярно в излишно да се казва, че при едно по-мъдро общинско управление, което би могло да събере тези средства например във фонд “За висше училище в Самоков", и да ги изразходва по предназначение, преструктурирането на образователната система на Самоков би станало реалност.

Разбира се, откриването на висше училище в Самоков не може и не трябва да бъде самоцел. Неговите евентуални вид и структура трябва да се вграждат в общата концепция за регионалното общинско развитие, (ако изобщо има такава), както и да намерят своето място на пазара на образователни продукти. И ако се приеме, че бъдещето на региона е свързано със зимния туризъм, и че самият зимен туризъм на Самоков има свои специфични нужди от висококвалифицирани специалисти и модерни, непрекъснато обновяващи се стратегически практико – приложни концепции за привличане и задържане на все повече клиенти, интересът на всички заинтересовани страни би трябвало да бъде взаимен.

Що се отнася до страховете относно евентуалните легитимност на дипломите и качество на предлаганото образование, при условие, че бъдат стриктно спазени основните образователни принципи конкретизирани в Закона за висшето образование и държавните стандарти по акредитацията на висшите училища и изискванията към подготовката на съответните специалисти, тези страхове са напълно илюзорни. Остава открит въпросът дали в възможно това да стане реалност и в Самоков.

Публикувано във в-к "Приятел":
image




Гласувай:
7



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 2305106
Постинги: 382
Коментари: 550
Гласове: 3359
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031