2. Моят fb профил
3. Виртуална публицистична страница
4. Видеостраница
5. Фридрих Ницше, България
6. Ф. Ницше за красотата, творчеството и изкуството
7. Представата за душата
8. Карл Густав Юнг за душата
9. Доходи на населението - структура и видове
10. Социалната подкрепа при живот с диабета
11. За социалните дейности
12. Феноменът „български десен политик”
13. Сайтът на Драгушиново
14. Рабушът - няма измама
Гръцката параноя за името на Македония
Безспорно националната идентичност е нещо твърде особено – тя е базирана не върху генетика, език, територия, икономика, армия, религия, култура…, а върху вярата – вярата на човека в неговото минало, в неговото настояще и в неговото бъдеще.
Гръцката параноя за името на Македония е с над четвърт вековна давност. От какво се страхуват гърците – имащи държава над пет пъти по-голяма и по територия, и по население от Македония, от днешните обитатели на Вардарско – странна смесица от народи, раси, култури, религии, та реагират така хистерично на всеки опит за тяхна идентификация – или поне на част от тях, базирана върху името „Македония”?
Гръцката национална доктрина, върху която е основана до голяма степен и националната идентичност на днешните гърци – народ, много различен не само от античните елини, но и от т. нар. „средни гърци”, е твърде сходна със старогръцката митология и нейния свят на преплитане на фантазии и полуистини, на страсти и размисли, на измислени богове и герои, на история и илюзии. Възникнала в епохата на европейския култ към разума и възползвала се най-пълноценно от Европейската любов по мъдростта на античната цивилизация – за чието наследство претендира – при това в типичния си парадоксален стил, пръкналата се за пръв път в история на картата на Европа в резултат на поредната Руско-Турска освободителна война от 1828 – 1829 г. миниатюрна Гърция, в следващото столетие успява както да предяви невероятни претенции по отношение на търсеното от нея място в света, така и в значителна степен да ги осъществи – тя увеличава над шест пъти и територията си, а и населението си – и то главно за българска сметка. А срещу България тя разчита освен на могъщите се Европейски покровители, и на „своята православна сестра” – Сърбия.
Странно нещо обаче е модерността – непредвидимо и непредсказуемо. Стратегическият съюз Гърция – Сърбия, довел до три войни срещу България, както и до изравянето от пепелищата на античното небитие на още една, втора след Гърция митологична държава – Македония – в края на ХХ и началото на ХХІ век се оказа вече неработещ атавизъм, могъщият великосръбски шовинизъм, превъплътен в „Голяма Югославия” бе разбит на пух и прах, а икономическите процеси в света и Европа, превърнаха процъфтяващата преди това Гърция в просякинята на Европейския съюз и самите гърци – в глупаците, лумпени на Европа. Гръцкият свят се срина. Гръцката идентичност се пропука. Остана обаче Македония.
През ІV век преди Христа Филип ІІ Македонски успява да пороби голяма част от полисите на Елада, а древните гърци попадат под македонско робство. И както учените ще дефинират един твърде интересен психосоциален процес като „Стокхолмски синдром” след около две хиляди и триста години, при който жертвите се идентифицират с палачите, древните гърци скоро започват да се отъждествяват с македонците, с които по времето на Александър Велики разнасят общата елинистична цивилизация до границите на ойкумена. След тях обаче гърците попадат и под Римско робство и се идентифицират със своите господари, с които ги свързва цивилизоваността. След Римското робство идва Източноримското – Византийското робство, а след него – Турското робство. И когато с родилната помощ на Русия Гърция е изтръгната от гниещата утроба на разлагащата се Османска империя, гърците отново се идентифицират със своите вече бивши поробители и до такава степен са поразени от патологичния Стокхолмски синдром, че до краха на тяхната Мегали идея, (мечтата за възстановяване на Византия с хегемон – гърците), в резултат на разгрома на огромната гръцка армия от турците в Анадола през 20-те години на ХХ век, те неистово се стремят да бъдат правоприемника на Византия – при това с цената на всичко.
Ето защо, макар и с твърде странен античен привкус, гърците страдат от остра форма на Стокхолмски синдром – митологизираните Македония и древното македонско робство са им нужни – те са част от тяхната идентичност.
А Македония?
И ако идентичността на днешните гърци е базирана върху проантичен македонски Стокхолмски синдром със съвременен антибългарски привкус, то при „модерните македонците” антибългаризмът е водещ, при това – в неговата остра класическа фройдистка патологична форма на един типичен, макар и психосоциален Едипов комплекс, а проантичният македонизъм придава на идентичността им абсурдния, но твърде нужен за самата нея привкус.
Какво би ставало с „модерните македонци” ако бъдат подложени на една съвременна и успешна психосоциална терапия, която би ги освободила от вътрешноприсъщия антибългарски Едипов комплекс и привнесения от гърците идиотски вирус на античния македонски Стокхолмски синдром? Навярно същото, което според запознатите наблюдатели става с пиячите на ракия в кръчмите на македонските градове и села след втората, третата чашка. Защо е страшна Македония за гърците? Македония е млада държава. Не е подписала нито Букурещкия договор, Ньойския договор, нито Лозанския договор, нито Парижкия договор. Единствената държава в света, която с помощта на своя криптосъюзник България, е печелила война с далавера с танкове. А дори и само по себе си, това е страшно.Победата на светата Христова Църква над ...
Римските пътища в България и съвремените...
Поздрави!