2. Моят fb профил
3. Виртуална публицистична страница
4. Видеостраница
5. Фридрих Ницше, България
6. Ф. Ницше за красотата, творчеството и изкуството
7. Представата за душата
8. Карл Густав Юнг за душата
9. Доходи на населението - структура и видове
10. Социалната подкрепа при живот с диабета
11. За социалните дейности
12. Феноменът „български десен политик”
13. Сайтът на Драгушиново
14. Рабушът - няма измама
Американски образователни заведения в България през 20-те години на ХХ век
Макар и много отдалечени в географско отношение от българскте земи, Съединените американски щати от средата на ХIХ век до 40-те години на ХХ век развиват твърде значма образователна дейност сред нашия народ. Първоначлно работата на амеркански мисионери е била свързана с превежднето и разпрострнението на Евангелията и Стария завет на говоримия български език, като лингвистите доктор Елия Ригс и доктор Албърт Лонг заедно със самоковците Констнтин Фотинов и Христодул Костович, към които се включва и Петко Славейков, правят първия цялостен превод на Библията на съвременен бългрски език и я издават в Цариград през 1871 година, поставяйки с нея основите на новобългарския книжовен език.
По същото време се създават и първите амрикански учебни зведения по нашите земи. Това са създаденият през 1853 година в Цариград Робърт колеж, създаденият през 1871 година отново в Цариград Американски девически колеж, основаното през 1860 година американско мъжко училище в Пловдив и основаното през 1861 година в Стара Загора амерканско девическо училище, които през 1869-1870 година биват преместени в Самоков.
Под една или друга форма тези образователни заведения продължават да съществуват и в условията на Свободна България, като до 20-те години на ХХ век у нас се съзадват и редица други американски училища.
Америкнският колеж в София
Американският колеж в София е образуван след преместването на американското мъжко и американското девическо училища от Самоков през 1926 година. Колежът се финансирал от частни дарения на основан в Ню Йорк борд от филантропи. Статутът бил на българска гимназия, а курсът на обучение шестодишен – с една година повече от гимназиите поради необходимостта от овладяване на английски език. Материално-техническата база била на много високо ниво, като всички ученици били длъжни да ползвт пансиона, с изключение на децата на учителите в колежа и на работещите в него. Специално място било отделяно на възпитанието, както и на индивидуалното развитие на личността на всеки ученик. В колежа учели до 500 ученици годишно – момичета и момчета.
Американското училище за детски учителки в София
Необходимостта от подготовка на детски учителки след Първата световна война довела през 1921 година до одобрението от Министерството на народното просвещение на създаване на двугодишен педагогически курс към съществуващата в София на ул. “Ангел Кънчев” американска детска градина. От курсистките се изисквало да имат завършено средно образование и да полагат държавни изпити пред специален пратеник от министерството. Така през 1926 година завършили 4 възпитанички, а на следващата година 8. Обучението се провеждало на базата на основните възпитателни принципи на американската педагогика, а завършилите имали възможност да продължат образованието си в Съединените американски щати.
Американското основно училище в София
Американското основно училище в София било основано през 1922 година от американката А.С. Удръф. Целта на училището била да се предостави възможност на децата от всички съсловия да получат солидно образование и обща култура. Акцентът бил поставен върху изучаването на английски език от първо отделение до трети прогимназиален клас, при това по авангардна методика, насочена не само към овладяване на четене и писане, но и на свободно общуване. Не бил подценяван и българският език. Обучението се водело по програма, утвърдена от министерството.
Американският девически пансион в Ловеч
Американското девическо училище в Ловеч е основано през 1880 година от американеца Чалис. Първоначално е било в Троян, но след завършване на първата учебна година е преместено в Ловеч и се помещавало в малка къща от една стая и коридор. След Първата световна война в училището пристигат американските учителки Пери, Райвс и Търнър и дейността му се активизира. Училището придобива статут на гимназия. Наред с английското езиково обучение, ученичките имали възможност да участват в различни извънкласни клубове – спортен клуб, стенографски клуб, готварски клуб. По отношение на религиозното образование и възпитание съществувала голяма толерантност. За авторитета на училището твърде красноречиво говори фактът, че въпреки високите такси, достигащи до 10500 лв годишно, всяка година над сто молби за постъпване в него оставали без удовлетворение.
*******
Безспорно американските училища по нашите земи разнасят духа на демокрацията, средната класа и свободата сред българите в онази епоха.Доктор Конярски
Атмосферата в Поморие през 60- те и на...