Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2021 17:35 - В търсене на останки от корубата
Автор: georgihadjiyski Категория: История   
Прочетен: 1735 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 11.11.2021 19:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

В търсене на останки от корубата


 image

Главнио рид и приблизително трасе на Чамкорийския канал


image

image






Въведение

Касае се за едно твърде значимо за времето си водопреносно съоръжение, което през ХІХ век е било използвано главно за нуждите на железодобива по нашия край, когато земите му все още са били част от огромния Отомански халифат, а в последващата епоха на Свободна България то, макар че се е превърнало в обект на множество изследвания и обилни описания от наши учени, проявявали интерес към железодобива, е запустяло и оставено на разрухата.

В Драгушиново е познато като „Корубата”, в Самоков като „Чамкорийският канал”, а в Шипочане като „Вадата.”

Съоръжението е започвало от река Мусаленска Бистрица на около 1300 метра надморска височина, малко над съществуващия днес дворец „Царска Бистрица”, пресичало днешния курортен комплекс Боровец, местността Широката поляна, и по билото и склоновете на твърде интересния в геоложко и геоморфоложко отношение планински масив, включващ географските обекти Шумнатица и Шипочански рид, (и познат в Драгушинската топонимия като Главнио рид), достигал до водите на днешния язовир Искър и по-точно до потопеното в тях бивше село Чамурли (Шишманово), на около 800 метра надморска височина, като общата му дължина с многобройните отклонения достигала около 30 километра.

 

„Корубата”, „Чамкорийският канал”, „Големата вада” – конструкция, трасе, изграждане

Водопреносното съоръжение било базирано изцяло върху принципа на гравитачно течащата вода и представлявало сложна система от изкопани вади по планинското било и склонове, част от които били облицовани с каменни плочи, дъски и биволски кожи, като на местата, където имало дълбоки и стръмни долове за компенсиране на денивелацията и скъсяване на разстоянието били поставяни своеобразни аквадукти, представляващи дървени мостове, върху които водата течала в коруби – издълбани корита от цели дървени стволове. В определени участъци, като например в местността „Бакшево”, дължината на корубите надвишавала 50 метра, а височината на боровите им подпори достигала 10 метра.

Понастоящем трасето на този отдавна унищожен и забравен канал попада в землищата на гр. Самоков, с. Шипочане, с. Драгушиново, с. Ново село, с. Злокучене и землището на район Панчарево на Столична голяма община.

Изключителната сложност на терена, в съчетание с особеностите на техническите познания и налични строителни технологии в епохата, когато каналът е съществувал и е бил използван, безспорно превръща въпросите „кой, кога, как и защо го е направил”, в нещо твърде интересно – дори и само по себе си.

За съжаление няма нито писмени извори, нито други информационни източници, които да дават някаква яснота по отношение на отговорите на тези въпроси, а логическата структура на изготвените текстове в края на ХІХ и през ХХ век, поставя под сериозни съмнения не само техническите познания на написалите ги краеведи и академични учени, но и най-вече – тяхната грамотност и самата достоверност както на публикациите им, така и на разказите на техните информатори.

Със сигурност се знае, че през ХІХ век съоръжението е съществувало и активно използвано, като дори е имало и специално назначена охрана от местните турски власти, (а редица предания от онези времена, разпространявани сред българите от Шипочане, Ново село, Драгушиново и Злокучене, са свързани с корупционните практики на пазвантите – турци, принуждавали овчари и орачи да им дават рушвети за да могат да ползват водата, както и за последващи кървави възмездия, породени от изблици на „справедлив гняв.”)  

В контекста на съвременните научни познания, изграждането на това съоръжение би изисквало наличието на предварителна яснота по отношение на редица географски и „чисто” технически фактори:

- Надморска височина на началната точка на водохващането – с оглед осигуряване на гравитачно течаща вода;

- Дебит на речния отток – за обезпечаване на необходимото количество вода;

- Температурни колебания по трасето на канала през различните сезони – за отчитане на ефектите на заледяване, размръзване, изпарение на водата ;

- Геоложки и геоморфоложки дадености на терена;

- Технически уреди, инструменти и съоръжения за измерване, нивелиране, прокопаване, извозване и подготовка на необходимите суровини, материали и строителни елементи;

- И не на последно място – достатъчно квалифицирани работници за да организират цялостната дейност и в крайна сметка – да направят канала.

Днес – при наличието на модерните технологии и техника не би било особено трудно да се изгради едно подобно съоръжение, но тогава – преди много векове, всичко се е правило с много труд, по пътя на пробата и грешката и в условията на безмилостна, упорита борба с природни дадености и непонятни сили и стихии.

Ето защо си заслужава да бъде направен един повече или по-малко успешен опит за възстановяване в нашето колективно съзнание на представата за това съоръжение.

 

Главнио рид

Макар, че понастоящем в топонимията на землището на село Драгушиново като „Главен рид” е обозначен единствено планинският масив на изток от селото, тук, при отчитане на твърде условния характер на това название, с него ще бъде обозначен един доста по-обширен географски ландшафт, който между впрочем като цяло притежава доста сходни белези и в геоложко и геоморфоложко отношение, и като климат и водно богатство, и като почви, и като растителни и животински видове, а и като антропогенно влияние. Самият топоним „Главен рид” красноречиво показва мястото, което му е било отредено от хората, живели по тези земи в отминалите времена.

 

Географско положение, граници, големина

Планинският рид, който се явява най-западната част на Ихтиманска Средна гора, се простира в посока юг – север, между северните склонове на Източна Рила и югозападните брегове на язовир Искър.

На юг границата между него и Рила минава по Боровецката седловина; на изток граничи с долината на река Шипочаница; понастоящем южната граница се простира между нейното устие в язовир Искър и устието на река Искър в язовира; а на запад граничи със Самоковската котловина и долината на река Бистрица.

От юг на север дължината на масива достига 20 километра, а най-голямата широчина в посока изток – запад е около 6 километра. Общата площ е около 80 квадратни километра.

Геоложки строеж, релеф, полезни изкопаеми

В геоложко отношение планинският рид представлява най-югозападната част от т.нар. „Балканиди”, в чиято структура е и самата Средна гора и е образуван там, където се сблъскват мезозойските литосферни структури, изграждащи Средногорието, с много по-старите докамбрийските литосферни структури на Родопския масив, в чийто състав е и Рила. От своя страна, сложните тектонски движения на двете големи литосферни структури са довели до формирането на твърде интересния силно нагънат и разломен строеж на този уникален граничен рид – и като вид, и като скален състав. Като цяло ридът е изграден от силно натрошени метаморфни скали, сред които особено място заема едрозърнестият шуплест бигор.

Релефът на този макар и неособено голям планински рид е специфичен, уникален и би могъл да бъде оприличен с пъстра мозайка от сякаш безразборно пръснати неособено високи, (в сравнение с Рилските) върхове, достигащи до не повече от 1250 метра надморска височина, сред които се открояват Дъбова глава, Маркова трапеза, Дабето, Свети Георги, и дълбоко всечени между тях долини на реките Бистрица, Боклуджа, Шипочаница, Катранджия, Гръчки дол, Матица, Пиперица, които извират из планинските дебри и протичат във всички посоки, но в крайна сметка се явяват източни притоци на Искъра, както и множество стръмни долове, дерета и безотточни андъци, което безспорно е създавало немалко трудности при изграждането на канала.

Сложният скален състав на рида е свързан с наличие на различни видове полезни изкопаеми – руди за цветни метали – мед и злато; руди за черни метали – желязо и по-точно магнетит, който би могъл да бъде открит почти навсякъде, където има течаща вода във вид на естествено промити наслагвания на типичния черен пясък; а в ниските части има и огромни наноси от глина.

Климат, води, почви, растителен и животински свят

Климатът е умереноконтинентален, но е лишен от суровите контрасти, присъщи на високите части на Рила, което прави зимата относително мека, като снежната покривка дори и по върховете рядко се задържа повече от две, три седмици; а лятото е прохладно и дъждовно. Твърде интересно явление е планинският бриз, който е особено осезаем по речните долини.

Реките, които се явяват десни притоци на Искъра имат пролетно-лятно пълноводие, а сложните орографски дадености на терените, през които протичат, придават странни геометрични конфигурации на техните корита, някои от които – като това на р. Матица, на р. Катранджия, или на р. Боклуджа, от речния извор до речното устие имат почти спираловидна форма.

Твърде специфично хидроложко явление, дължащо се на блоково-разломната структура на рида, са т.нар. „топлици” – извори със слабо минерализирана вода с относително постоянна температура през цялата година, за някои от които местни предания твърдят, че са с лековити свойства.

Почвената покривка е представена от кафявите горски почви, върху които в миналото са растели широколистни и смесени гори от дъб, габър, цер, бук, бял и черен бор, с подлес от храсти – шипка и леска, които обаче са били изсечени за нуждите на производството на дървени въглища, използвани за претопяване на рудата, а освободените горски площи в последствие превърнати в ниви и ливади. Понастоящем обаче се наблюдава процес на възстановяване на естественото състояние на горите. Животинският свят е относително съхранен и до днес биха могли да бъдат срещнати типичните за географския ареал животински видове – гръбначни и безгръбначни.

Антропогенно влияние

В този рид – в местността „Лозница” до с. Драгушиново, са открити останки от човешко поселение, датирано от епохата на късния мезолит, а понастоящем в рида се намират редица селища, включени в състава на Община Самоков. По източните склонове на рида са разположени селата Шипочане и Ново село, а по западните – селата Злокучене и Драгушиново, както и самият град Самоков, което – противно на широко разпространените местни градски легенди, го прави не град, разположен в Рила, (каквито са примерно Дупница, Благоевград, Разлог и Костенец), а един типичен Средногорски град – подобно на Ихтиман, Панагюрище или Калофер.

Белезите на отдавнашната и продължителна експлоатация на ресурсите на рида от обитателите на селищата в него са видими и до днес. На много места все още не е възстановена отмитата почвена покривка за достигане до лежащите под нея богати на желязна руда бигорови скали; наред с това изсичането на горите за производство на дървени въглища е довело до ерозия и поява на непрекъснато разширяващи се дълбоки долове и дерета; а унищожаването на присъщите за района дървета, храсти и треви и последващото превръщане на освободените площи в пасбища и ниви, които понастоящем са изоставени, е довело до истински бум на паразитна тревиста и храстова растителност; твърде ясно се вижда и резултатът от настоящата бракониерска сеч на залесените територии с иглолистни дървета по времето на социализма.

А всички тези фактори, наред с влиянието на самото време, няма как са не затруднят до неузнаваемост всеки опит за откриване на трасето и каквито и да са останки от грандиозното за времето си водопреносно съоръжение, познато като Чамкорийския канал, или Големата вада, или Корубата.

Чудно нещо обаче е познавателният процес – лутане на съзнанието между въображението и реалността, сякаш в безнадеждно търсене на неясния път към истината, но можещ не само да мобилизира необходимите воля, разум и дух, а и да даде смисъл на дори и най-безнадеждното начинание…

 

В търсене на останки от Корубата

В историческата част на моя географски и етнографски сборник „Драгушиново, или за шепота на преданията”, макар и бегло и без да съм правил специализирани проучвания, бях споменал за Корубата. Когато подготвяхме за издаване текстовете за Драгушиново и за Злокучене на Георги Захов – самоковски краевед и автор на над 20 книги в сферата на краезнанието и художествената литература, с него на няколко пъти говорихме за това съоръжение, защото и той беше писал за него – и в тези книги, а и в една специална статия, публикувана през 2014 г. във вече закрития самоковски вестник „Приятел.” В тази статия, (която по-късно ми изпрати и по електронната поща), с присъщия си повествувателен стил на безкритично преразказване на сведения от епистоларни източници, той твърди, че „всеки, който е излязъл на разходка до билото на Шипочанския рид, ще види останките му, които на много места се използват като удобен коларски път и пешеходна пътека”, както и, че каналът „бил широк 5-6 м., дълбок 1-2 м. и дълъг повече от 30 км., а заедно с разклоненията по източните и западни склонове на рида дължината става още по-голяма. При всяко от тези разклонения  личат и малките вади, канали и вирове, където се е събирала водата за промиване на рудата”, а също и, че „на някои места има земни изкопи дълбоки по няколко метра.”

Лично аз, като типичен агностик, проявявам твърде сериозни съмнения по отношение на достоверността на тези сведения и след няколко предварителни уговорки, един слънчев и топъл ден в средата на септември с Георги Захов се изкачихме до седловината, през която минава шосето от Самоков за Ихтиман под връх Дъбова глава, оставихме колата и тръгнахме първоначално на север – по източния склон на рида.

 

*******

Вървим през запустели ниви и пасища по нещо като коларски път, виещ се по един от слоговете на склона на рида и разговаряме. За канала, от който все още не сме видели никакви останки. Въпреки това господин Захов стриктно се придържа към сведенията в статията, която е публикувал във вече закрития самоковски вестник „Приятел”, и позовавайки се на авторитета на някакъв професор, който през 70-те години на ХХ век бил направил цялостно проучване на железодобива по българските земи и издал книга по темата, както и на описанието на железодобива по нашия край от някакъв местен доспейски краевед, твърди, че трасето на съоръжението е минавало точно оттук; че каналът бил широк 5-6 метра и дълбок 1-2 метра, че бил построен от турците през XVI век, защото желязото като специфичен налог, плащан от поданиците на турските султани от нашия роден край се появява за пръв път в османските данъчни регистри през 1566 г.; както и, че строежът му бил продиктуван от острата нужда на османската държава от желязо…

В контекста на моите познания в областта на научната история, утвърждаваща достоверността на информацията за миналото само, ако е потвърдена с факти, доказани поне от два независими един от друг източника, а и най-вече – в битността си на скептик и ницшеанец, непризнаващ никакви авторитети – били те професори или местни краеведи, осъзнавайки обстоятелството, че тези твърдения са доста релативни, защото са базирани не на безспорни факти, а на „разсъждения по аналогия”, си позволявам да възприема огледалния образ на неговия мисловен модел и оспорвам думите му с подобни съждения „по съпоставяне.”

Казвам, че когато учих история във Великотърновския университет и трябваше да изготвя курсова работа за железодобива в Самоков, съм прочел книгата на този професор, (а именно „Старата железарска индустрия в България“ на професор Георги Георгиев), както и други книги в тази област, но ми се струва доста чудно как така малка рекичка като Мусаленска Бистрица би могла да напълни канал широк 6 метра и дълбок 2 метра, за което не биха стигнали водите и на целия Искър? Изразявам и мнение, че може би каналът е съществувал много преди османското завладяване на нашия край – още от епохата на римляните, които, за разлика от турците, са били умели строители на акведукти, а и самото завладяване на огромната територия на българските земи едва ли е било еднократен акт, приключил с превземането на Търново през 1393 г. или на Видин през 1396 г., а е продължило поне един век и при всички случаи е било съпроводено както с жестоки кръвопролития и повсеместни разрушения, така и с освобождаване от данъчни повинности на определени части от новозавладяното население за определено време. Изразявам и съмнение, че нуждата на турците от желязо е била причината за построяването на канала, просто защото не нуждата води до своето удовлетворяване, а ресурсите, с които разполагат човешките същества – интелектуални, социални, природни…

Георги Захов е интелигентен човек – дългогодишен учител по български език и литература и училищен директор и лесно схваща насоката на моите изречени мисли. Усмихва се. Още повече, че сме изминали над километър и половина без да сме видели нищо, което би могло да бъде оприличено като канал или вада. Продължаваме да вървим по слогове с единствен ориентир – следване на що годе подходяща за осигуряване на воден отток надморска височина, но пък сменяме темата на разговора. И го насочваме към разрухата и съзиданието – и по-точно – нашата национална орисия през около половин век всяко идващо поколение да унищожава без следа оставеното от предците му и да започва отначало…

 

*******

Достигаме до място, където нещото като коларски път, по което вървим се губи в борова гора, при това обрасла с подлес от храсти от шипка, смрика и леска и решаваме да се върнем на шосето и да се прехвърлим към южната част на рида. А там положението се оказва почти същото, само където коларският път, който води към вилна зона, е по-добре поддържан и засипан с чакъл.

Така и не открихме никакви следи от канала.

 

*******

Въпреки това решавам да разширя зоната на търсене, като през следващите почивни дни – разбира се – при хубаво време, продължа с велосипеда от местата, до които сме стигнали, което и правя, започвайки от източното било под Дъбова глава.

И така, през следващите съботно-неделни дни, снабден с необходимите за подобни експедиции далекоглед, джобен микроскоп, мултифункционален комбиниран уред, програми за навигация, за надморска височина, за измерване на разстояние на телефона, както и любимото ми швейцарско джобно ножче, обикалям с велосипеда значителен ареал от Шипочански рид и Шумнатица – без никакъв резултат.

В крайна сметка решавам да проверя дали случайно няма нещо, останало от канала и в землището на моето село Драгушиново, в което по време на мрачното и страшно турско робство, (или иго, или присъствие, или съжителство), се е произвеждало повече желязо от което и да е селище в състава на каазата на големия и богат град Самоков, в това число и от землището на самия град – административен център на региона. И обикалям местностите, които познавам от дете, носещи благозвучните топоними „Вировете”, „Кръсто”, „Корабо”, „Корубата”, „Старите рудища”, „Рудищата”, „Пещите”, „Катранджия”… И се уверявам колко дълго време са всъщност моите 54 години, проектирани на фона на нещо сякаш вечно, постоянно и непроменливо, каквато е природната среда. И си спомням за времето от преди около половин век, когато се обработваше всяка педя земя и ние с баба ми и дядо ми ходехме да пасем кравите и овцете на повече от 3 километра от селото в тукашните гори; за времето от преди четвърт век, когато еуфорията от връщането на кооперираната земя беше обхванала всички нейни собственици или наследници на собственици, а аз като студент по география бях нает от Общинската поземлена комисия в Самоков да оразмерявам и картографирам засетите със зърнени култури вече частни ниви, които покриваха тукашните площи; за сегашното време – през което и ниви, и ливади, и пасбища, и мери, са изоставени на пустошта, а ландшафта – променен до неузнаваемост…

 

*******

За сметка на това обаче, в местността „Кръсто” – там, където според преданията е било кръстовището на водата от Корубата, разпределителният възел, насочващ я към землищата на Драгушиново и Злокучене на запад, към землището на Ново село на изток, и към землищата на Чамурли и Калково на север, край добре поддържания от дърводобивни фирми макадамов път през гората, виждам части от нещо, което прилича на канал или канавка – съхраненият участък е с доста срутени стени, запълнено дъно и обраснал с поне 50 годишни борови дървета, както и с шипки, тръни и коприва. А ако човек не търси целенасочено, никога не би могъл да го идентифицира като канал, вада или коруба. Установявам, че подобни останки има и по границата на местностите „Реброто” и „Корабо” – там, където се допират и сливат под остър ъгъл източният и западният рид, ограждащи дола, именуван „Катранджия”, в който се намира старото самоковско сметище.

Снимам тези участъци с телефона, искрено съжалявайки, че този път не съм взел фотоапарата, правя, разбира се, и други снимки и селфита, и се прибирам…

 

*******

Равносметката

В продължение на около месец и половина си позволих да оползотворя почивните си дни не с разходки из Рила или Витоша с приятели, познати и близки и водене на абсурдни разговори за пътищата към духовното израстване, а с евристични експедиции из близкия, едновременно познат и същевременно – загадъчен, „питомен” рид, който обаче понастоящем се оказа много по-освободен от човешко присъствие в сравнение с високите и уж „диви” планини – през цялото време срещнах един човек, който си разхождаше кучето под Дъбова глава; един ром – явно дърводобивник, който яздеше огромен кон и водеше друг по пътя над Ново село и три деца, които бяха дошли с велосипедите си до неотдавна построения параклис „Рождество Богородично” в Шумнатица, до мястото, където е изворът на известната и велика самоковска река Боклуджа.

Имах възможността да видя и снимам интересни масиви от бигорови скали, които изграждат рида и в миналото са били използвани за добив на желязна руда, както и да видя и снимам по цялата територия на планината естествено промита желязна руда – магнетит.

Видях и снимах уникални природни гледки, дървета, цветя, животни. Направих и „задължителните” селфита.

А велосипеда, който бях купил (втора употреба), търсейки баланса между приемлива цена и достатъчна здравина за да носи моите осемдесет и пет килограма по планински пътища и пътеки, се разхлопа по всички съставни части, което означаваше, че или трябва да почна постоянните му ремонти, (както беше с предишния) или да го сменя.

И най-важното – преоткрих нещо, което знаех – но нали в крайна сметка точно това е и смисълът на евристиката – да се погледне истината от макар и по-различна гледна точка и да се пресъздаде по разбираем начин?

 

*******

Използвана литература

1. Георгиев, Г. „Старата железарска индустрия в България“, изд. на БАН, София, 1978 г.,
2. Географический энциклопедический словарь, изд. “Советская энциклопедия”, Москва, 1988 г.
3. Гълъбов, Ж. и кол. Физическа география на България, изд. на БАН, София, 1982 г.
4. Дончев, Д. „Физическа и икономическа география на България”, изд. “Слово”, ВеликоТърново, 1993 г.
5. Енциклопедия България, том 2, изд. на БАН, София, 1981 г.
6. Енциклопедия България, том 7, академично издателство “Проф. Марин Дринов”, София, 1997 г.
7. Захов, Г. „Драгушиново – минало и съвременност”, Самоков, 2016 г.
8. Захов, Г. „Летописи за село Злокучене”, Самоков, 2017 г.
9. Захов, Г. „Шумнатица и Шипочански рид”, изд. „Приятел-Самоков”, Самоков, 2010 г.
10. Хаджийски, Г. „Драгушиново, или за шепота на преданията”, изд. „Спортлайв”, София, 2013 г.



*******

Галерия
 

Геология – масиви от бигорови скали

В местността „Татарски брод” до моста на р. Искър край вилна зона „Мечката”

image 
image



В местността „Високио брег” между с. Драгушиново и с. Злокучене

 
image

image


В местността „Белата чешма” край с. Драгушиново

 image

 
image




Полезни изкопаеми – естествено промити железни руди

 

В местността „Белата чешма” край с. Драгушиново

image
 

image



В местността „Катранджия” край с. Драгушиново

 image

В местността „Корубата” край с. Драгушиново

image

 

Нещо като останки от „Чамкорийския канал” или „Вадата” или „Корубата”

 

В местността „Кръсто”

 
image

image


На границата на местностите „Реброто” и „Корабо”

image

image



Из ландшафта на „Главнио рид”

 

С Георги Захов в търсене на останки от Вадата над Шипочене

image



И няколко уникални снимки на природни гледки и обекти

 

image

image

image

image

image

image

image


image




Последната коруба в село Драгушиново в местността „Балабанов дол” - съвременно състояние


image

image




Гласувай:
6



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 2316589
Постинги: 383
Коментари: 551
Гласове: 3368
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930