Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.07.2011 18:34 - Пудовките
Автор: georgihadjiyski Категория: Спорт   
Прочетен: 7531 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 23.10.2015 13:27


Пудовките


Copyright © Георги Хаджийски

image image

                   Артефакт от древна Месопотамия - ок. 3000 г.
                                                     пр. Хр.



Пудовките – историята на един останал непроменен спортен уред

Макар, че старогръцката сентенция „Здраво тяло – здрав дух” е с поне няколко хилядолетна давност, понастоящем между хората, занимаващи се със спортни дела и тези, които изследват миналото, сякаш е разгърната тъмна завеса, която им пречи не само да виждат какво правият едните и другите, но често води и до редица абсурдни умотворения.
       Тук ще стане дума за пудовките.

Пудовките са старинен спортен уред, който в миналото е бил използван от циркови атлети за демонстрация на сила. Никой не знае кога и кой точно ги е изнамерил, но те са останали почти непроменени във времето. Груби, тежки, неудобни, с изключително динамично променящ се център на тежестта, когато се използват в добре структурирана тренировъчна система, те могат да доведат до забележителни резултати в развитието и на взривната сила, и на издръжливостта, и дори на ловкостта, (както и до системни синини и натъртвания по всички части но тялото). Не случайно в наше време те биват включвани в тренировъчните програми на топ – спортисти от всякакви дисциплини. Названието им идва от руската дума „пуд”, която обозначава руска мярка за тегло, равна на 16,38 кг. Това е и тежестта на стандартната пудовка. Понастоящем се предлагат и полупудовки от по 8 кг, и четвъртпудовки от по 4 кг, както и двупудовки от по 32 кг (едната). Разбира се, този стандарт е до голяма степен позабравен и производители и потребители вече използват широка гама от уреди с различна тежест.

Ако се вярва на биографичните справки, основателят на системата за силови тренировки, залегнала в основата не само на културизма, (бодибилдинга, фитнеса...), но на редица други спортове, изискващи взривна сила - Фридрих Мюллер, (Евгений Сандов), прекарал доста дълго време по средното течение на Волга в Русия,  където усвоил от местни силачи техните тренировъчни програми за заякване и ги систематизирал. Великият руски писател Н. Чернишевски в своята чудесна книга „Какво да се прави?” също пише за един свой герой – Рахметов, развил феноменална физическа сила по програма, използвана от бурлаците по средна Волга. Ето защо би могло да се предположи, че тези земи до преди 150 – 250 г., са били Меката на силовите дисциплини – един вид тогавашната Калифорния за техните любители. Кой обаче е показал на местните хора изкуството на силата?

Според историческите сведения тук се е намирала една друга България, основана от брата хан Аспарух – Котраг и както се твърди в хрониките „Джагфар Тарихи“ на Бахши Иман, българите били дошли там от сърцето на Балканите и научили обитателите на местните земи на редица хубави неща. А, че предците на днешните българи, (които незнайно защо някой си е нарекъл точно „траки”), винаги са били силни и изкусни във всякакви състезателни дисциплини, е безспорен факт, който има своите многобройни потвърждения – и в старогръцки и римски анали, а и в археологически находки. И въпреки, че днешните руски и татарски историци и археолози, както и техните колеги от нашата страна, да допускат грешки при определянето на предназначението и названието на редица намерени старинни вещи, не рядко здравата човешка логика е в състояние да възстанови известна по-пълна или по-неточна картина на миналото.

image
imageimage
(Мраморна статуя на         (Упражнение с двупудовки.)    (Жонглиране с пудовки.)
почиващ Херкулес от
Рицария, обл. музей
Видин. Изт. История на
България, том 1, изд.
на БАН.)

      Тук е показан и един експонат от музей в руския град Казан. Предметът е дефиниран като „боздуган”. Формата обаче напомня за спо
ртен уред от малко по-различно естество – може би се касае за тренировъчен уред от типа на пудовката, използван не пряко в битките, а за подготовка, за заякване на война, която, както твърди и великият руски пълководец от български произход Суворов, е най-важното условие за спечелване на всяка битка.

image
image

(Източник: Другата България на Волга, С., 2009 г.)
              "Обицата" на Крали Марко на
                                                                                                    т. нар. "Голема чешма" в Самоков


       Разбира се, и в нашата страна са локализирани не по-малко странни предмети, които носят не по-малко странни названия. Тук е дадена и „обицата” на Крали Марко, която се н
амира върху една чешма, изградена от турците през 17 век в Самоков. По всяка вероятност пришълците от Ориента са разсъждавали горе долу така: „Крали Марко е бил много силен човек. Значи е бил и огромен на ръст. Щом е бил огромен на ръст, значи е възможно да е носил и огромна обица и понеже това прилича на обица, значи е негова.” Дори и в този си вид обаче, обицата на Крали Марко доста напомня по форма на пудовка, от където би могъл да бъде направен изводът, че народният герой е развил своята феноменална сила по някаква изчезнала във времето на историята тренировъчна програма. (Местни хора твърдят, че оригиналната обица на Крали Марко е била доста по сходна по вид на пудовка, а самият оригинал е откраднат от самоковски цигани - роми и предаден за вторични суровини, като управниците на града сложили това неугледно копие на мястото, където била разположена.)
              
Безспорно пудовките са изключително интересен уред.
    А това е една  доста добра тренировъчна система от упражнения с пудовки:

image

Упражнения с пудовки

Източник: Владимир Константинович Петров „СИЛА НУЖНА ВСЕМ”

Работата с пудовки по определена система маже да доведе до забележителни резултати. По един час при пъти седмично – това е минимумът, който ще ви направи по-силни, по-бодри, с по-добра телесна стойка. Пудовките са с кръгла форма, излети са масивно или са кухи и са с маса от 10, 16, 24, 32 кг. Има и по-тежки. За удобно хващане имат дръжка с диаметър 35 см, отлята заедно с тялото. Към пудовките се отнасят и т. нар. жонгльорки, които са с по-висока и по-дълга стоманена дръжка (диаметър 27 мм). Всички, които желаят да работят с пудовки, трябва да помнят най-важното правило: не започвайте интензивни тренировки с много тежки уреди, а най-добре с 16 килограмовите пудовки. След определено време, например след 1-1,5 месеца, мажете да преминете към 24-килограмовите и накрая – към двупудовките (32 кг). При начинаещите продължителността на тренировките с пудовки не трябва да надвишава 30 мин. Вероятно в началото ще ви бъде трудно да изпълнявате всички упражнения на отделното занимание. Временно изключете от него най-трудните упражнения и с укрепването на мускулите усвоявайте комплекса изцяло. Препоръчват се три тренировки седмично по възможност по едно и също време. Задължително между тренировките трябва да има по един ден почивка. Преди занятията с пудовки непременно направете разгряване. В него можете да включите леко бягане, наклони напред без сгъване на краката, кръгови движения с китките в различни посоки, кръгови движения в раменните стави и с трупа в хоризонтална равнина, лицеви опори, набирания във вис, скокове. Препоръчва се упражненията с две пудовки да се правят в три подхода, а с една пудовка – в три подхода за всяка ръка. Няколко думи за броя на повторенията на упражненията с пудовки. Началната тежест но пудовките за всяко упражнение трябва да бъде такава, че при всеки подход да можете да изпълните свободно не по-малко от 5-6 повторения и не повече от 15-16 повторения. Ако можете да направите повече повторения, това означава, че за съответното упражнение трябва да увеличите масата на пудовките. Спазването на правилата за дишане при изпълнението на упражненията с пудовки е още по-важно, отколкото при упражнения с по-леки тежести. Упражненията изпълнявайте с пълна амплитуда, дишайте дълбоко и равномерно, не се напъвайте излишно, не задържайте дишането. В паузите между упражненията почивайте – бавно ходете около 2 мин. до успокояване на дишането. 1. И.п. тилен лег на хоризонтална пейка, пудовките пред раменете: сгъване и разгъване на ръцете с пудовките (фиг. 8 а). 2. И.п. стоеж с пудовка в отпусната дясна ръка: с леко сгънати крака правете кръгове с пудовката във вертикалната равнина напред. Същото изпълнете и с лявата ръка. В следващия подход направете кръгове назад (фиг. 8 б). 3. И.п. стоеж с леко разтворени крака и пудовка в дясната ръка на рамото: клекнете, изправяйки ръката, станете с обтегната ръка, сгънете ръката; изпълнявайте упражнението до умора. Повторете го и с лявата ръка (фиг. 8 в). С усвояване на упражнението постепенно преминете към изхвърляне на пудовката с една ръка по следния начин: Пудовката е на пода с дръжката на пряко: наведете се, хванете пудовката с дясната ръка – хват отгоре, с лявата се подпрете на бедрото. От това положение направете не много дълбока вдишване, след това задръжте дишането и изхвърлете пудовката с обтегната нагоре ръка. 4. И. п. Стоеж, краката събрани, пудовките в двете ръце на рамената: направете напад вдясно и обтегнете ръцете с пудовките над главата; връщане в и.п. повторете упражнението и вляво (фиг. 8 г).     5. От същото изходно положение направете напад напред с десния крак, вдигайки пудовките нагоре с изправени ръце, върнете се в и.п.; повторете упражнението с левия крак (фиг. 8 д). 6. И. п. разкрачен стоеж, ръцете държат над главата за дръжката пудовката с дъното нагоре: направете кръгове с трупа в хоризонталната плоскост най-напред надясно, а след това наляво; през цялото време пудовката се държи с обтегнати ръце (фиг. 8 е). 7. И. п. Стоеж с лице към трап с пясък или стърготини и пудовка в дясната ръка: хвърлете пудовката с извиване на трупа първо с дясната, а след това с лявата ръка (фиг. 8 ж). Ако към уреда прикрепите дръжка, подобна на показаната на фиг. 8 з, ще можете да изпълнявате „мятане” на пудовката с извиване на тялото надясно и наляво. 8. И. п. Разкрачен стоеж, пудовката в отпуснатата дясна ръка: подхвърлете уреда напред и нагоре така, че да се завърти с дръжката навън (както сочи стрелката); хванете пудовката с лявата ръка и повторете упражнението. В следващия подход направете това упражнение с превъртане на уреда към вас (фиг. 8 и). 9. Стъпете на два стола, пудовката е на пода между тях. Наведете се и сгънете краката в коленете.: като изправяте краката и трупа, сгънете ръцете и повдигнете пудовката до брадичката (фиг. 8 к). 10. И. п. Стоеж с пудовка на рамената: сгънете леко колената и като ги изправите рязко, изхвърлете нагоре пудовките с прави ръце (фиг. 8 л). 11. И. п. Стоеж с пудовка в отпусната дясна ръка: изтласкайте пудовката нагоре, клекнете дълбоко, без да сгъвате ръката (по време на упражнението следете с поглед уреда); застанете на лявото коляно, опрете се с лявата ръка та пода, обтегнете краката напред, а след това легнете по гръб с изправена нагоре ръка, седнете отново, сгънете краката, станете без да сгъвате дясната ръка. Повторете упражнението необходимия брой пъти, след което сменете ръката (фиг. 8 и).             В края на тренировката е полезно да се изпълнят няколко допълнителни упражнения. Можете да направите няколко за мускулите на шията с прикрепена пудовка с ремъци на главата, надяната като шапка, а с гирички или пружини – упражнения за мускулните групи, с които не сте работили достатъчно; след това няколко упражнения за разтягане, за да намалите напрежението в мускулите и сухожилията. Заключителната част ще ви отнеме няколко минути, но не я пренебрегвайте.

image


(funizmo.com/наш домашен фитнес ;)


image
image












Гласувай:
5
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 924908
Постинги: 222
Коментари: 329
Гласове: 1969
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930