Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2011 09:00 - Диагностика на мисленето при деца. Тест „Сравняване на понятия”
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 8845 Коментари: 0 Гласове:
0



Диагностика на мисленето при деца. Тест „Сравняване на понятия” (първи вариант)
            (1) Цел: Диагностика на операции на мисленето – анализ, синтез, обобщение. (2) Описание: Тестът се отнася към класическите методики, използвани за усвояване на мисловни операции анализ и синтез. Може да се прилага за изследване на деца на възраст от 6 до 12 години. На изследваното лице се предлагат 30 понятия-двойки, които следва да сравни по сходство и по различия. Води се подробен протокол. Ако инструкцията не бъде разбрана веднага, психологът я повтаря, давайки пример. Давайки обяснение за сходство на понятията, изследваното лице трябва да посочи общия съществен признак. Например, „вечер” и „утро” са сходни по това, че са части на деня, а се различават по това, че с „утрото” започва деня, а с „вечерта” завършва.  Неумението да бъдат изведени тези признаци свидетелства за слабости при операциите анализ и синтез, обобщаване, склонност към конкретно мислене. В списъкът са включени „несравними понятия-двойки” (река – птица; бутилка – петел; ботуши – молив; вълк – луна; вятър – сол; очила – пари; кокошка – ябълка).  Ако детето трудно се ориентира (объркано е), изследователят може да му подскаже, че понятията в тази двойка са несравними. Други обяснения обаче не бива да се правят. Смисълът на присъствието на тези двойки понятия е в това, че думите са подбрани така, че провокират конкретно „ситуативно” изказване.  Освен конкретността на мисленето може да се види  още и т. нар. „приплъзване", което е признак за неустойчивост на мисълта. (4) Тестови материал (сравнение на понятия) 1. Ботуши – молив 2. Вятър – сол 3. Закуска – вечеря 4. Вълк – луна 5. Врана – врабче 6. Глад – жажда 7. Момиченце – кукла 8. Дъжд – сняг 9. Дъб – бреза 10.Злато – сребро 11.Картина – портрет 12. Количка – бухал 13. Крава – кон 14. Кокошка – ябълка 15. Летец – танкист 16. Ски – кънки 17. Малка – голяма 18. Мляко – вода 19. Лъжа – грешка 20. Езеро – река 21. Ос – оса 22. Очила – пари 23. Влак – самолет 24. Река – птица 25. Чук – каруца 26. Приказка – песен 27. Бутилка – петел 28. Трамвай – автобус 29. Утро – вечер 30. Ябълка – вишна (5) Оценка на резултатите За норма е прието изследваното лице да постигне 18-23 точно сравнени понятия.     Диагностика на мисленето на деца. Тест „Сравняване на понятия” (втори вариант)               (1) Цел: Диагностика на мисловните операции сравнение, анализ и синтез на мисленето при деца и подрастващи. (2) Материали: Няколко двойки-думи за сравнение, отпечатани на лист хартия. (3) Процедура: На изследваното лице се прочитат (или слуша запис на завукозаписващо устройство) последователно двойките-думи, след което то отговаря на зададените му въпроси: а/ „По какво си приличат тези две думи?” и б/ „По какво се различават тези две думи?” Всички отговори се записват дословно в протокол. Изследователят може да разясни в началото на работата инструкцията, като даде допълнителни пояснения, например при двойката „ябълка-вишна”: „По какво си приличат тези две думи” (Отговор: „По това, че и двете са дървета” или „По това, че и двете са растения”,  „По това, че и двете са плодни дървета”, и след това „По какво се различават?” (отговор: „По това, че ябълката е плод със семки, а вишната е плод с костилка”. Освен това изследователят трябва да държи първоначално лицето да опише сходствата, а след това различията. Когато детето започне да дава отговор на предметите за приликите им, психологът разбира дали детето познава какъв е предмета, неговата функция и предназначение. (4) Анализ на резултатите При анализа се оценява доколко изследваното лице може да отделя съществени признаци на сходство и различия в понятията.  Неумението да се извеждат тези признаци свидетелства за слабости в мисловната операция обобщение и склонност към конкретно мислене, т.е. наличие на дефицит при абстрактното мислене. Освен това психологът трябва да обръща внимание на това, как детето изпълнява инструкцията, касаеща последователността – първо по какво си приличат, а след това по какво се различават. Децата в доучилищна и начална училищна възраст вместо да обобщават, често първо се стремят да разделят обектите. Това е така, тъй като в основата на различаването стои именно нагледно-действеното и нагледно-образното мислене, което е по-елементарно от абстрактно-логическото мислене. Последното е по-висше и стои в основата на операцията обобщаване. Абстрактно-логическото мислене генерира отвлечени категории, които са по-сложни за децата в тази възраст. Факта, че детето по-рано разкрива различията между обектите, а едва в по-късна възраст започва да обобщава по признаци, свидетелства за постепенна смяна на психологическите операции, за преход от нагледна форма на мислене към словесно-логическо обобщение. Това е причината учениците на тази възраст да изпитват трудности при задачи от тази категория – например, „врана – риба” са двойка думи, при които е трудно да се намери нещо общо. При учениците в начална училищна възраст постепенно се оформя операцията обобщаване, която приема форма на разделяне по общи признаци, но често зад нея всъщност се крие все още нагледно сравнение или въвеждане на предметите в обща нагледна ситуация. За тях са трудни задачи от категорията, например, „ездач – кон”, думите се намират в  условие на конфликт и за тях е трудно да бъдат сравнявани.

Обект на оценка става логиката в обяснението на детето.  Оценява се също логичната подреденост в изказването на детето. В резултат на инертното, вискозно мислене, детето често се обърква при сравняване на думите – отвлича се по незначителни, второстепенни моменти, отделяйки  им голямо внимание или обратно.

 (5) Тестови материал (сравнение на понятия)

1. Утро – вечер

2. Крава – магаре  

3. Летец – танкист  

4. Ски – кънки

5. Трамвай – автобус

6. Река – езеро  

7. Велосипед - мотоциклет

8. Куче – котка

9. Врана – риба  

10. Лъв – ягуар   

11. Влак – самолет  

12. Лъжа – грешка   

13. Обувка – флумастер   

14. Ябълка – череша  

15. Тигър – котка

16. Врана – чучулига

17. Мляко – вода  

18. Злато – сребро  

19.Чук – каруца

20.Врабче – пиле

21. Кокиче – детелина  

22. Приказка – песен

23. Картина – портрет

24. Кон – ездач

25. Котка –  ябълка

26. Глад – жажда  

 

 

 

Април 2011г.

С о ф и я




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816237
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031