2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Албум „Пространствена ориентация“
Ръководство за родителите.
Уважаеми родители,
Предлагам на Вашето внимание специално подготвен албум за развитие способности за пространствена ориентация на Вашето дете и за формиране умения за използване на предлозите.
Децата често те не разбират значението на предлозите, изпускат ги или употребяват един предлог като универсален заместител на всички останали.
Изследвания доказват, че детето овладява предлозите в следната последователност:
НА, В, С, ДО, ПРЕД, ЗАД, НАД, ПОД, СЛЕД, МЕЖДУ, ОКОЛО, ПО, ОТ, КЪМ, ВЪРХУ, ИЗ
Предлозите имат различно значение. Те изразяват пространствено разположение, притежание, отношение, насоченост на действието и значения с условно-логически характер. Към шестгодишна възраст детето би следвало да е усвоило означаването на пространствените отношения с предлози и словосъчетания с предлози.
Децата започват възприемането и научаването на предлозите първо с пространственото им значение, в нагледно-действен план. С развитието и обогатяването на словесния им запас се включват и останалите значения на предлозите: принадлежност (Топката е на Мишо.), отношение (Баба дава балона на Ани.), отношение на сравнение (Детето е по-малко от бащата.), условно-логически характер (Аз вярвам в успеха.).
За придобиване на знания и за развиване способности за прилагане на предлозите, представям на вниманието ви настоящия албум „Ориентиране в пространството – задачи за развитие на пространствено мислене”.
За да има успех идеята и действително вашето дете да усвои тези умения, Вие трябва да го подкрепите, като му оказвате помощ, контролирате неговата работа и тренирате съвместно.
Освен задачите, посочени в албума, предлагам на вниманието Ви и следните допълнителни занимания.
Игри у дома с родителите
-Измислете песен, която съдържа предлози и я изпълнявайте често.
-Докато гледате анимационен филм с детето, казвайте къде са героите по време на различните сцени.
-Нека детето помогне при прибирането на съдовете или слагането на масата, като Ви даде инструкция къде да ги поставяте ("Сложи чинията на масата."; "Прибери ножа в шкафа." и т.н.)
-Назовавайте обекти в стаята или на улицата. Нека детето окаже местонахождението им. Например: "Стол - Столът е до масата."
-Разглеждайте списания заедно с детето и изрежете снимки, на които предметите са разположени на различни места. Назовете мястото на всеки предмет.
-Говорете къде са израснали растенията/цветята в градината ("Кокичето е пред лалето") или къде са разположени продуктите в магазина (Яйцата са в хладилната витрина).
-Включете детето в прибирането на продуктите от магазина. Нека то каже къде да ги сложите.
-Подберете 1-2 играчки и ги скрийте на различни места в стаята. Давайте инструкции на детето как да ги открие. Нека то само назове мястото им в края на играта.
-Рисуване на картина или лепене на снимки по инструкция - "В средата на листа нарисувай (залепи) къща, от лявата страна на къщата има дърво, а от дясната страна - човек. Горе над къщата лети птица."
Училищен психолог ………………….
тел. ……………………………………..
e-mail: ……………………….
……………………..20….г.
Психодиагностика в училище. Отношение къ...
Психодиагностика в училище. Отношение къ...