Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.01.2011 19:26 - А. Н. Леонтиев за детското развитие
Автор: georgihadjiyski Категория: Други   
Прочетен: 3734 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 08.06.2011 21:24


А. Н. ЛЕОНТИЕВ ЗА ДЕТСКОТО РАЗВИТИЕ
Copyright
©
Георги Хаджийски
 
Публикувано в сп. "Психология журнал", бр. 84, 2011 г.
image А. Н. Леонтиев е един от продължителите на делото на Л. С. Виготски, творил в относително по-близко историческо време (до 1979 г.). Неговото творчество също е много интересно, но с оглед ограниченият обем на настоящата разработка, ще бъде анализирана най-вече статията му “Към теорията за развитието на психиката на детето” публикувана в книгата му “Проблеми на развитието на психиката”. Основната задача на тази статия е свързана с “осветляването на теоретическия въпрос за движещите сили на развитието на детската психика, чрез изясняването преди всичко на това, което определя психологическата характеристика на личността на един или друг етап от нейното развитие.”(1) Според Леонтиев в процеса на детското развитие, осъществяван под въздействието на конкретни обстоятелства, се изменя мястото, което заема самото дете в системата на човешките отношения. Този културно детерминиран процес влияе изключително силно върху насоките на развитие на детската психика. Това е показано от него чрез характеристиката на някои от основните етапи, през които преминава в развитието си детето. Предучилищната възраст е ознаменувана с действеното опознаване на света от детето, и то главно чрез игрите, което определя и “независимостта” на детските дейности от реалността. Детето е изключително зависимо от околните хора, които са сведени до два кръга - познати и непознати. Отношенията с първите имат много личен и интимен характер. Постъпването на училище бележи нов етап от детското развитие. Изискванията на обществото, осъществяващи се чрез учебната дейност, изменят мястото на детето в системата на човешките отношения, които губят интимният си и личен характер. При юношата водещо място заема включването му като равноправен член в обществения живот, чрез овладяването на трудовата дейност и поемането на житейски отговорности. Това изменение на мястото, което заема детето в системата на обществените отношения, според Леонтиев, определя не спецификата на детското развитие, а този на вече постигнатото стъпало от него, като: “онова, което непосредствено определя развитието на психиката на детето, то е самият му живот, развитието на реалните процеси на тоя живот, с други думи, развитието на дейността на детето, както външна, така и вътрешна.”(2) Именно развитието на дейността на детето дава насоката на неговото психическо развитие. От своя страна самата дейност на детето е детерминирана от редица обективни (социално-исторически) и субективни (вътрешно-личностни) дадености. Наред с това в живота на детето се появяват и се изменят редица различни видове дейности, с различна относителна тежест по отношение на развитието му, но от най-съществено значение с оглед водещата й роля за развитието на детската психика е “водещата дейност”,(3) като нейното изменение е признак за преминаване от един етап на жизненото развитие в друг. Нейното присъствие в определен етап на детското развитие е белязано от наличието на три признака: “На първо място, това е такава дейност, под формата на която възникват и вътре в която се диференцират други, нови видове дейности... На второ място, основната водеща дейност е такава дейност, в която се формират или се преустройват отделните психически процеси. На трето място, водещата дейност е такава дейност от която най-тясно зависят през даден период от развитието психични промени в личността на детето.”(3) Тази водеща дейност определя най-важните промени в психиката на детето за даден етап от неговото развитие и се характеризира с изменения в зависимост от възрастта му, но самите етапи през които преминава детското развитие и изменението на свойствената за тях водеща дейност не са някаква конкретна даденост, а са детерминирани от конкретните исторически условия в които расте и се развива самото дете. Тези условия определят коя ще бъде водещата дейност в детския живот на даден етап от него, както и конкретното й съдържание, а това оказва съществено влияние за развитието на детската психика. Последователността на смяната на водещата дейност през отделните етапи през които преминава детското развитие, е от особено значение за правилното протичане на този процес. Едно изкуствено социално определено задържане на по-ниско ниво от възможностите на детето като правило води до кризи на развитието, които се избягват: “ако психическото развитие на детето става не стихийно, а представя разумно ръководен процес - насочвано възпитание.”(4) За да изясни как става смяната на основната дейност в детското развитие, Леонтиев прави анализ на понятията дейност, действие и мотиви. Според него: с “дейност” “означаваме само такива процеси, които осъществявайки едно или друго отношение на човека към света, отговорят на особена, съответствуваща на тях потребност.”(5) Поради тази своя особеност дейността на човека винаги е свързана с наличието на определен мотив за нейното осъществяване, а самите мотиви могат да бъдат от различно естество. Дейността е нещо различно от действието, което: “е такъв процес, мотивът на който не съвпада с предмета му (т. е. с онова, към което е насочено), а лежи в онази дейност, в която дадено действие е включено.”(6) Поради възможността на мотивът да преминава върху предмета на действието, то може да се превърне в дейност. От своя страна, мотивите са от особено значение за основната детска дейност, която се осъществява под въздействието на две основни групи мотиви: “само разбираеми мотиви”(7) или мотиви на дълга, изразяващи се в някакъв вид обществена принуда за определени детски дейности; и реално действуващи мотиви”,(8) които определят детската основна дейност с оглед възможността за по-бързо постигане на някакви детски желания. В процеса на детското развитие се наблюдава постоянен преход от “реално действуващите мотиви” към “само разбиращите мотиви”, което дава насоката на смяната на основната дейност през различните етапи на онтогенезата. От своя страна, “смяната на водещата дейност служи като основа за по-нататъшни промени, характеризиращи развитието на психиката на детето.”(9) За да изясни същността на тези промени, Леонтиев прави анализ на измененията в психологичната характеристика на действията. Според него “за да възникне действието, необходимо е неговият предмет (непосредствената цел) да бъде осъзнат в отношението му към мотива на дейността, в която това действие е включено.”(10) Поради това целта на едно и също действие може да бъде осъзнавана по различен начин в зависимост от своята връзка с мотива поради който възниква. Осъзнаването на едно целенасочено действие, придава свой, специфичен смисъл в системата на основната дейност, характерна за даден етап от детското развитие: “в зависимост от това - в каква дейност е включено действието, то получава една или друга психологична характеристика”,(11) а тези отношения в развитието на детската психика са определени от мястото, което заема детето в системата на обществените отношения. Самото развитие на детската психика се осъществява чрез осъзнаването на определени социално-значими действия в тяхната превръщане в дейности, които могат да се извършват и по безсъзнателен път, но при нужда винаги могат да бъдат извикани в съзнанието. За този процес голямо влияние оказва изграждането на правилно ориентирани психични операции и усъвършенствуването на психо-физиологичните функции. Самите промени, които се наблюдават в развитието на детската психика на всеки стадии “стават не независимо една от друга, а са свързани вътрешно по между си”(12) и именно така се осъществява правилното социално-детерминирано детско развитие.  
Литература:  
  1. А. Н. Леонтиев - “Проблеми на развитието на психиката”, изд. “Наука и изкуство”, С. !974 г., стр.507
  2. Пак там, стр. 506
  3. Пак там, стр. 506
  4. Пак там, стр. 510
  5. Пак там, стр. 510
  6. Пак там, стр. 512
  7. Пак там, стр. 513
  8. Пак там, стр. 513
  9. Пак там, стр. 515
  10. Пак там, стр. 516
  11. Пак там, стр. 516
  12. Пак там, стр. 524

image



Гласувай:
3
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 882507
Постинги: 218
Коментари: 327
Гласове: 1928
Календар
«  Септември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930