Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.09.2011 13:13 - Проектното мислене
Автор: georgihadjiyski Категория: Бизнес   
Прочетен: 4022 Коментари: 3 Гласове:
6

Последна промяна: 04.09.2011 16:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ПРОЕКТНОТО МИСЛЕНЕ – ЕДИН МОДЕРЕН НАЧИН ЗА ВИЖДАНЕ И ПОСТИГАНЕ НА ЖЕЛАНОТО БЪДЕЩЕ

Copyright © Георги Хаджийски

“Това, което прави живота интересен,
е възможността да осъществиш мечтите си.”
Паулу Коелю

 

Опит за въведение в проблематиката, (или просто нещо като критика на мрънкането...)

Известно е, че е по-лесно да се слуша отколкото говори; по-лесно е да се говори, отколкото да се чете; по-лесно е да се чете, отколкото да се пише; по-лесно е да се пише глупост, отколкото нещо смислено; по-лесно е смисленото нещо само да се мисли, отколкото да се прави..., (а всичкото това е само мрънкане, защото е по-лесно за се мрънка, отколкото да се действа)...

 Мрънкането на днешните българи обаче, както и всяко друго деяние, има своите дори и „чисто логични” обяснения. Ако, като начало се приеме, че общностното съзнание се моделира по един макар и изключително фин и деликатен в своята невидима същност начин, който бидейки подвластен на вътрешноличностните психични процеси, присъщи на всеки един индивид, е свързан и с осмислянето и приемането на определена идея като практически осъществима и съответното й мобилизиране на личностния потенциал за нейното осъществяване, или пък - отхвърлянето на тази идея в нейната битност на нещо неосъществимо и последващото потискане на бликащата активност, то тогава би могло да се предположи, че в онези общества, където се стимулира личностната активност в цялата и палитра, хората ще бъдат по-доволни и щастливи от живота си от онези, където тя – целенасочено или чисто стихийно, се потиска.    

 

ПЪРВА ЧАСТ: Силата на предсказанията

На фона на огромния дефицит от достатъчно квалифицирани специалисти в съвременното българско общество, които да са в състояние да изготвят необходимите високотехнологични проекти за кандидатстване за финансиране на начинанията на отделните наши юридически субекти пред европейските структурни фондове, първоначалната идея за настоящата разработка бе да се представи стъпка по стъпка методиката (в своята битност на специфична мисловна система), за изготвянето на един подобен (технологичен) проект и неговото (евентуално) практическо осъществяване. Това разбира се, крие всички рискове за преображение на словото в повече или по-малко скучно четиво, каквото понастоящем може лесно да се намери във вид на съответните проектни формуляри и инструкции за тяхното попълване от всяка финансираща институция – независимо дали е правителствена агенция; банка; фондация; или дори “чисто” информативното посещение на множество Интернет сайтове, но пък едва ли би спомогнало твърде за направата и реализацията на един (наистина) качествен проект. И понеже (несъмнено) бъдещето е една от най-важните същности на всеки проект, (бил той исканият от банката бизнес-план на новото стопанско начинание; или предназначената за инвеститорите изящна архитектурна разработка на все още несъществуващото вилно селище; или дори елементарният счетоводен разчет на средствата за модернизиране на някое мърляво социално заведение, целящ да убеди донорска неправителствена организация, че необходимите активи няма да бъдат просто окрадени), то затова като отправна точка на настоящите размисли ще бъдат използвани предсказанията… И така:

Пример: Да предположим, че в един приказно красив пролетен ден от най-престижния наш университет, една след друга излизат три млади и хубави (вече) бивши студентки по психология, след тежката процедура по изготвянето и защитата на своите дипломни работи…

Във вътрешния двор ги причаква мърлява, мургава, стара и дрипава врачка, която казва на първата: “Дъще, чакат те пари! Дай едно левче.” Излязлата първа вече бивша студентка по психология, макар и да има пет лева й се сопва: “Я се разкарай! Пари… Ходи да работиш, или се хвърли под трамвая!” Следва тежката прокоба: “Хаир да не видиш, да пукнеш дано!” При все, че новодипломираната психоложка още същия ден се връща в бара, където работи като сервитьорка и взема почти обичайната си доза бакшиши (в малко понамален размер, понеже не е била твърде любезна с клиентите, защото непрекъснато се е ядосвала, че не е дала на дъртата вещица “да се разбере”), тя упорито отказва да приеме реалността на първата част от предсказанието – песимистка е.

Старата досадница пресреща и втората (бивша) студентка и също й предсказва: “Дъще, чакат те пари! Дай едно левче.” И тази психоложка има пет лева и бидейки щастлива от дипломирането си, чувства че може да си го позволи или просто от съжаление към бедната бабичка й дава исканото левче. Успяла обаче да “пробие”, гадателката продължава атаката си: “Дай още едно левче и ще ти гледам за любов!” Нашата психоложка обаче ненапразно е писала курсови работи, реферати и есета по парапсихология, метапсихология и окултни вярвания на примитивни народи – тя се усмихва с думите: “Друг път…” И повече изобщо не стъпва в бара, където е работила като сервитьорка, а тръгва да търси нова работа по току що придобитата специалност – ще я намери и ще печели от усвоеното познание – тя е реалистка.

При усета за явната недостатъчност на едното левче, недостигащо дори за кутия цигари в днешното прескъпо време, да не говорим и за чашката кафе, тарикатеещата дърта вещица изчаква и третата студентка и й прави същото предсказание: “Дъще, чакат те пари! Дай едно левче.” Сияещата млада дама също има пет лева в джоба си, вади ги и ги дава на бабичката – та нали пет пари лесно могат да се спечелят, но пък знанието и общественото признание за неговото притежаване струват повече от всяко богатство! Силно ощастливена от необичайната щедрост, гадателката тръгва след психоложката и в движение й изнася целия си репертоар: “И голяма любов те чака, и щастие, и дълъг живот…” Смеейки се,  абсолвентката отива в бара, където е била сервитьорка, но сега за да отпразнува дипломирането си – тя е оптимистка!

Пояснение на примера: Всяко едно човешко действие притежава триизмерна същност – то е базирано върху опита от миналото, осмислено е във вид на определена цел в настоящето и е ориентирано към нейното постигане в бъдещето. И ако в лутането по възможните пътища за постигане на бленуваното бъдеще решим да използваме логиката на широко използваните понастоящем в информационните системи математически модели на програмиране, свеждащи безкрайното многообразие на възможните, обикновено представени с двоичен код като 1 и 0 действия по протичането на определен информационен процес до две, от които се избира само едното и приемем, че и човешката мисъл, изготвила този (почти) съвършен модел за постигане на желания изход е способна да го приложи и към поведението на своя носител – човека, бихме могли да се опитаме го предоставим за ползване на онези, които имат нужда от него. 

Извод: Вярата в бъдеще е най-важното условие за реализацията на всеки проект! (Останалото са подробности…)

 

ВТОРА ЧАСТ: Границите на проектното мислене

Макар, че има достатъчно доказателства как дори и най-фантастичните идеи могат да се превърнат в даденост с помощта на логически издържано проектно мислене, все пак съобразяването с принципа на реалността е едно от най-важните условия за успешното осъществяване на всеки проект.

Какво представлява „принципът на реалността”?

Принципът на реалността е конструирането и изпълнението на съответните дейности, които ще доведат до постигане на заплануваното при отчитане и съобразяване с наличните ресурси – административно-правни, човешки, технологични, финансови, природни...


ТРЕТА ЧАСТ: Проектът като интелектуална конструкция

Обикновено, (при наличието на немалко множество проектни документи и формуляри за попълване), основните елементи на всеки един проект се простират в следните аспекти:

1.                      Изисквания към кандидатстващите организации – юридически статус; надеждност по отношение на данъчни и социални задължения; човешки ресурси и пр.

2.                 Наименование на проекта: То трябва да бъде максимално кратко, ясно и да съдържа в себе си обобщената идея на проектното предложение.

3.                   Цели на проекта – най-общо казано те трябва да предоставят информация за това, какво точно трябва да се постигне с проекта.

4.                    Описание на целевата група. Това са хората, които биха се възползвали по един или друг начин от проекта – в модерните общества те са клиентите на съответната организация, били те купувачи на стоки и услуги; ползватели на безвъзмездни услуги; или пък косвени потребители на ефекти от извършените дейности...

5.                    Основни дейности по проекта. Те трябва да бъдат подредени в хронологична и логическа последователност с оглед постигане на заложените цели.

6.                  Очаквани резултати. В зависимост от проектното предложение те могат да бъдат от: икономическо естество – напр. повишаване на приходите от продажба; от социално естество – подобряване на социалната интеграция на клиентите; от образователно естество – повишаване на образованието на потребителите на предлаганите услуги и пр.

7.                      Времетраене на проекта.

8.                    Бюджет на проекта и източници на финансиране. При все, че различните финансиращи организации да предявяват и различни изисквания по отношение на разработването на бюджета на проектното предложение – и като собствен принос на кандидатстващата организация, и като разчети на исканите средства, ЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТТА е най-важното условие на бюджетирането...

 

Успех на всички, разработващи проекти! (А ако има затруднения – потърсете консултантските услуги. ;)

 

Литература:

Ш      Бароу, П. – Най-добрите бизнес планове, С. 2002 г.

Ш      Дракър, П. – Практика на мениджмънта, С. 2001 г.

Ш      Грей, С. – Я рисую деньги, С.Пет. 2007 г.

Ш  Йанг, О, Л. Куин – Разработване на ефективни стратегически документи в областта на обществените политики, С. 2002 г.

Ш      Луис, Г. – Обучаващият мениджър, С. 2001 г.

Ш      Кийосаки, Р. – Бизнес школа за хората, които обичат да помагат на другите, С. 2002 г.

Ш      Пипер, Р., К. Рихтер – Мениджмънт, С. 1993 г.

Ш      Палешутски, К. – Мениджмънт, Бл. 1994 г.

Ш     Робинсън, М. – Развитие на управителния съвет на нестопанската организация, С. 2001 г.




Гласувай:
6
0



1. анонимен - Нищо от думите, написани в проек...
09.09.2011 22:19
Нищо от думите, написани в проектното предложение, няма значение, ако имаш лостове да въздействаш на комисията. А това се случва и днес. Най-често проекти се печелят с връзки.
цитирай
2. анонимен - Интересна гледна точка.
09.09.2011 22:21
Интересна гледна точка.
цитирай
3. анонимен - Колкото и красиво и образно да го...
09.09.2011 22:28
Колкото и красиво и образно да говорите за големия смисъл на проектите, това е още един начин богатите да стават още по-богати. а това, че и някой случаен се промъкне в списъка на одобрените, си е чисто последващо наказание за късмета.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 920701
Постинги: 221
Коментари: 329
Гласове: 1965
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930